Pages

Tuesday, March 27, 2012

Botok-botok - Saya sangat Bengkak

Peperiksaan SRP Bahasa Malaysia - Kertas 2 

Tajuk- Hobi Emak Saya Memasak Lauk Kegemaran Saya

Adakah kamu tahu hobi emak saya? Kalau kamu hendak tahu, emak saya sangat suka memasak. Kalau saya balik ke kampung, pagi-pagi lagi mak saya sudah memasak.
Kebiasaannya, mak saya akan memasak lauk-lauk kegemaran saya. Lauk kegemaran saya ada beberapa jenis. Tetapi sebenarnya saya sangat suka semua lauk. 

Antara lauk kegemaran saya, termasuklah....

Botok-botok... 
Saya sangat suka botok-botok tetapi jarang memasaknya kerana susah. Mak saya akan kata, tak mengapalah, biar dia sahaja yang masak. Lagipun hobinya memasak. Saya sangat terharu. 
Rakyat negeri Johor memang tahu makanan ini. Namun, ada juga rakyat Johor yang tak tahu. Nasihat saya, sila jerit kuat-kuat... 
Saya  sangat Bengkak!

 Ini bukan lauk kegemaran saya. 
Tetapi emak saya masak juga. Sekarang saya sudah suka lauk ini juga. Ini ialah ikan pekasam goreng.
Ikan ini emak saya beli dari Kedah. Cerita sebenarnya bukanlah emak saya yang membelinya ada orang yang memberinya.

Asam pedas ialah lauk kegemaran saya nombor satu. 
Botok-botok tadi sebenarnya lauk kegemaran nombor 2 sahaja. 
Sejak dari kecil mak saya sudah beri saya makan asam pedas. Hari ahad mak saya akan masak asam pedas, hari isnin pula mak saya akan masak asam pedas tetapi pada hari selasa mak saya akan masak asam pedas juga. 

Sebenarnya hari-hari mak saya masak asam pedas. 
Mak saya cakap, orang Johor hari-hari mesti makan asam pedas.
Pada waktu itu saya hantukkan  anggukkan kepala saya sahaja. Saya  memang anak yang setia. 
Saya memang hantu asam pedas. Kalau tak dapat makan hidup saya seperti ada yang kurang. 
Seperti gosok gigi hanya menggunakan jari. 
dan 
lauk yang ini ialah kari.

 Ini lauk kegemaran saya yang nombor 5 yang mak saya masak untuk saya.
Saya minta maaf. Saya tipu di sini. Ini bukan untuk saya. Lauk ini untuk bang badang suami saya. Bang badang kata, hari-hari kari, hari-hari kari pun tak mengapa. 
Nasib baik lauk ini adalah lauk kegemaran saya nombor 5 saja.
Memasak memang hobi yang baik. Sebab itulah hobi mak saya ialah memasak. Bak kata pepatah, kalau dah masak Tentulah Penat.




Karangan ini adalah hasil nur terkilan saya sendiri yang tidak saya ciplak dari mana-mana blog orang atau kucing. 

Monday, March 19, 2012

Kajol dalam Hujan

Sebelum balik dari Kuantan, kak gerau singgah ke Kg Peremu lagi...
Dan dalam hujan lebat, akak berlari-lari ke Warong Pak Su dan Mak Su untuk membeli Laksam tersedap di muka bumi yang diwar-warkan oleh Cik Kucing Catz. 

Sedang berlari-lari dalam hujan (gaya slow motion yer) , tetiba ajer terasa diri seperti Kajol dalam Kuch Kuch Hota Hai. 
Alaaa, masa kajol lari dalam hujan tu...yang dia malu-malu tamil dengan Shah Rukh Khan tu....
Tak Ingat?
Tak kisah lah.
Tapi dalam kes akak, idaklah bang badang kejor akak yang nak ke warong pak su....
Hilang akal aper?
Ini Laksam yang  akak bungkus bawak balik, iyalah kan, takkan bungkus bawak tidur...
Pitam . 
Sedap...
Confirm laksam tersedap di muka bumi. 
Pekat dan pedas.
Sebab perasaan macam kajol, maka terlupalah untuk  mensnap gambar warongnya.
Alaaa,,, warong ni sebelah balai polis kg peremu jer...
Selain laksam, akak beli nasi dagang (sedap sangat) dan nasi minyak. Tapi hari tu nasi minyaknya kureeengg sikit. 

Lepas tu, singgah pulak di gerai Mok Na ni.

 Semata-mata nak beli satar.

 Ini  ke mok na ? Entah yer.
Lupa nak tanya  mak cik ni siapa. Jangan kecik hati yer mak cik...Tahun depan saya datang saya tanya.
 Singgah pulak beli keropok lekor kat kedai ni. Betul-betul sebelah Petronas. Beberapa ratus meter daripada kedai mok na tadi. 
(Tu bukan akak tau, itu mak cik jual keropok. Tetiba beri penjelasan? Motif?)

Last sekali...
akak berhenti depan kedai ni  sebab nak...
(Yang ini  pun bukan akak tau, masa ni akak dalam kereta lagi.)
.. Sebab nak amik gambor anak rusa nani baru kembang ekor kambing orang bulu basah kuyup.
Comel kan?


Bukak tutup kata: Akak suka pi kuantan.

Sunday, March 18, 2012

Bersemak samun

Hari Kedua di Kuantan, malamnya kami makan di sini. Kedainya tepi jalan jer...dekat dengan  masjid kg Peremu, di Tanjung Lumpur.
Masa nak ke sini, sebelah kanan masjid, sebelah kirinya Marina...
Kedainya tak besor...Ikannya adalah 25 ekor...agaknya la...sebab tak banyak.
Tapi Fresssssshhhh...



 Sayur campur...Rasanya Ok.
Tapi , taburan bawang goreng 'plastik' dalam sayur itu???!.. agak mengspoilkan rasa sayur campur...
Kalau tak ada bawang goreng plastik, rasanya lagi ok. 

 Lala pedas...Ok juga...
Cuma, kata anak-anak kak gerau, yang mama masak lagi best...ceh, ceh, ceh, 
Motif tulis? 
Membakulkan diri?...
Eh, bukan kita kata, kita tuliskan apa yang anak kita kata jer...
 Ikan Bawal Emas Goreng Pedas BerSemak...
Perggh...Baik punya konsep masakan.Kalau tak cukup tabah, jangan order masakan ni....
Kena selak dan  kuak dulu baru dapat makan ikan...
Nasib baik ikan fresssh...dan rasanya Ok.
Kalau yang atas tadi tu bersemak...Yang ni semaknya lagi banyak...
Ini Ikan Aji-aji  Pedas Bersemak-samun. 
Disebabkan dah 2 kali naik Aji, waraklah  sikit. Tu yang tutupnya lebih kan... 
Bagus-bagus.
 Ini lauk penerima anugerah malam tu...
Ketam goreng telur asin....
Paling SEdappppp
Kak gerau bukan penggemar ketam...
Sebabnya Malas nak korek-korek makan. Banyak sangat bilik nak korek-korek. Dapatnya coet jer.
Tapi...yang ni...
Tak terkata...
Uhhhh, 
Nikmat.
Sedap sampai rasa nak jilat hingga ke siku....
Harga semuanya 148 hinggit. 

Mengikut kata blogger lain, kat kedai ni ajer yang ada masakan ketam goreng telur asin..

Monday, March 12, 2012

Kuantan dan Teknik Bayangan

Hari Sabtu, pukul 10 pagi...


"Malas betul nak masak. Kalaulah dapat bercuti ke mana-mana best kan?" berkata-katalah akak di dalam hati. 
Kita tengok bang badang...tengah baca kertaskabor.
Kita psst, pssst  kat dia. Dia toleh kat kita. Dia tanya kita. "Napa?"Kita senyum kat dia. 
Dia senyum balik kat kita..."Napa?" tanyanya lagi. 
He he heee...melawanlah ada can nampaknya.
 'Errr, kita pi cuti nak, kesian budak-budak." Ceh, ceh, ceh. Yang penting keyword nya  budak-budak Ok. 
"Kan baru cuti Bandung?" 
"Emm, aha kan...tak per la.Tapi kalau pi cuti sekolah kali ni, cuti sekolah pertengahan tahun tak yah pi jalan lagi." Ceh, ceh, ceh, macam tak der kaitan jer. 
Dia diam.
10 minit kemudian..
"Bersiaplah kalau nak pergi."
Ngeh, ngeh, ngeh!
"Usha: akak menjadi...
Kuantan lagi.
Dua hotel yang kami teringin, Penuh!
Padanlah muka sebab pi bercuti main terjah ajer. 
Hotel ketiga...hotel yang memang kitaorang sangat suka apabila ke Kuantan. 
Belakang parkson ...

Jenis Bilik: Family BerNasib Baik. 
Sebab masa tiba semua bilik penuh. Tunggu 10 minit. Ada orang cancel booking. 
 1 king, 1 queen...
Selesa.
Sesuai untuk keluarga bersaiz gerau. 
 Yang penting, breakfast banyak pilihan dan Sedap. 
Kalau nak tau makanan sedap ke tidak, tengok Chef dia...Haaa. Ini chef dia...Se spesies macam kak gerau. 
Sure makanan sedap.
 Hiasan pokok buluh dan lengsuir tu...menambahkan lagi  keenakan makanan kat sini. Tak ader kaitan yer? Lantak...
 Mee Goreng. 
Pi kat gerai dia..Dia goreng terus kat situ...

Bayangan pada gambar adalah kerana bayang-bayang diri yang besar penggunaan teknik terbaru foto shoot...
Teknik Bunohan  Bayangan  sebelah.
Hanya orang tertentu ajer tau teknik ni.
 Ini biasalah kan...semua tempat ada..mak budak budak- budak suka.
 Lempeng kelapa. Makan sikit jer...sebab dah tak larat...Ikut hati nak mintak polestrin tapau bawak masuk bilik...boleh?
 Nasi Dagang.... Sila tahan nafsu anda. 
Wallla...Umph... Marrrrvelousssss
Sedap hingga menghentak-hentak meja. 
 Ini Teknik bayangan Melampau.
Teknik ni lagi susah...sebab kena berdiri tegak dengan kedua-dua tangan mengepak dan kamera betul-betul di atas pinggan. 
Susahkan? 
Dah cakap dah...Mesti korang tak boleh buat punya. 

Bermacam jenis kek, dan muffin.
Penggunaan teknik
Bayangan ke dalam...
Teknik ni lebih senang.

Tuesday, March 6, 2012

2 langkah

Bang Badang balik dari opis...
Bawa banyak makanan....
....
Speechless akak....
Terharu heh?

Tak lah...
Kekenyangan!
Tak larat nak cakap...

Makan banyak..
Rasa keji sangat...

Macam nak Eksersais.


Jarak Treadmill dari Meja makan 2 langkah jer...


Tapi...kan...peliklah...
Treadmill  tu nampak berbalam-balam jer...

Pelikkan?