Pages

Thursday, July 25, 2013

Mee Goreng Killer


Kami sekeluarga makan nasi apabila berbuka...cukup dengan 2 lauk...tetapi biasanya anak-anak minta tambah buat mee goreng atau bihun goreng, atau kue teow goreng....

Mee goreng "Killer" (Yer ker?)
(simple dan bergantung kepada keadaan di dalam esbok)

1. Mee kasar 
(Orang Johor panggil mee kasar, walaupun posa...dah kasar-kasar nanti raya, minta maaf, jadi mee kemaafan yang terindah giteww)
2. udang 
(dalam esbok saya tak ada)
3. ayam/daging 
(dalam esbok ada ayam jer)
4. cili kering kisar yang telah dicampur dengan bawang merah dan putih
5. taugeh
6. daun kucai 
(kalau saya mesti ada...kalau tak,apabila makan tak ada rasa nak menendang)
5. sos tiram
6. sos cili
7. kicap pekat
8. garam sikit 
(kalau tak letak pun tak per sebab mee, kicap, sos tiram, dah masin)
9. telur 
(kadang-kadang saya tak letak...still rasanya membunuh...)

Caranya... Cara? nak ke? ada ke yang nak resepi nii pun....manalah tau ada yang nak...korang hentam ajer la....yang penting, taugeh dengan daun kucai beratur paling belakang sebelum masuk ke dalam kuali...

Cubalah....Mesti tak menyesal punya...
Kata bang badang...
Ini mee goreng, mee goreng "Killer"....Wah! 
Ini mengikut kata suami saya laaa...kalau untuk suami orang lain...errr berserah dan berdoa sahajalah banyak-banyak...
Agar tiada yang terbunuh

3 comments:

  1. dalam banyak2 benda.. mee goreng aku paling tak reti masak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Senang jer my dear...try...mesti jadi...mesti sedap...Insyaallah...lebih sedap daripada yang kat vietnam...he he he

      Delete
  2. Yumm! My absolute favorite with a runny fried egg!

    ReplyDelete