Pages

Thursday, March 14, 2013

Antara Jemput-jemput,Seluar katok dan Sentap

Dulu,
Masa itu saya masih pakai seluar katok.
Bercorak kotak-kotak jahitan mak saya daripada kain perca...
Ketika itu saya masih bengong.
Saya selalu bermain teka haiwan dengan kakak saya apabila mak saya masak jemput-jemput ikan bilis...
Saya akan ambil satu jemput-jemput dan tunjukkan kepada kakak saya. 

Macam ini.
lalu bertanya ...
Ini haiwan apa?

Dan apa-apa sahaja jawapan kakak saya , saya akan cakap bahawa jawapan itu salah...
Padahal saya pun tak tahu, jemput-jemput itu serupa haiwan apa...

Dan kenangan itu masih hijau segar di ingatan saya sebelum nyanyuk menyapa...
Dan
hari ini dengan hati berbunga-bunga saya bercerita kepada anak-anak saya dan bertanya soalan yang sama kepada mereka.

Dan jawapan mereka...

"EEEee, kesian mama kan main macam tu...tak payahlah main teka-teka, orang lapor ni...
-
-
-
Rasa hina tau!..

12 comments:

  1. Kazen saya masa kecik dulu salu bg teka teki...

    Apa dia bulat2, kaler ijau.

    Bapak la general soklan dia. Tak jawab kang nanges la plak. Sampai skang sy tak tau apa jawapan dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha ha ha...kacang hijau? Dia pun tak tau tu...

      Delete
  2. pernah turunkan ilmu ni pd anak2.... tapi tak mendapat sambutan langsung. Kejam.
    Terus merajuk duduk bawah meja makan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejam kannnn? calit-calit

      Delete
  3. hahahahahah ..... kambennnnn

    koo dera anak .. tak bg makan .... kan dah kena sound hahahahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. kesian mama...hina tauuu, diaorang tak layan

      Delete
  4. salam ukhwah.
    http://my-mintroom.blogspot.com/

    ReplyDelete
  5. Haha....teka haiwan....makcik kecik2 masa pakai seluaq katok jugak...kira kereta, abg mck kira moto ke lori ke....dah arwah dah abg kite tu :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha ha ha...kira moto? kira lori? bila mau habis daaaaa ...al fatihah untuk arwah abang

      Delete
  6. Mesti comel kan kak gerau masa kecik2...sian kak gerau anak2 x nak layan main teka teki..nape x ajak bang badang je..hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. emmm, memang kita comel dulu dan selamanya....(sambil malu-malu kucing yang nak kena penyepak) ha ha ha

      Delete