Pages

Thursday, August 12, 2010

Buta sayur

Suatu hari di satu puasa.

Adikku bertanya...Wahai kakakku yang cantik rupawan (akulah tu) , apakah yang engkau masak untuk berbuka ?...(taktik nak mengecek - aku tau dah)
Kakaknya pun menjawab...Oh, sudah kusiapkan sambal tumis dan ayam kormak .
Adakah engkau nak?- ....

Bolehlah jugak kalau diberi kononnya - berbasi-basi pula dia.
Maka, setelah hampir berbuka, datanglah ia ke rumah. 
Pandai pulak berbahasa membawa buah tangan murtabak singapura (takut sebenarnya kalau tidak membawa apa-apa)


Inilah dia murtabak Singapura yang dibeli di Stadium Shah Alam katanya...RM 5 sahaja...tidaklah mahal harganya.

Sementelah itu, dibawalah pulang bekalan  ayam korma dan sambal tumis kakaknya - kerabu tomato pun ada juga...

Setelah berbuka, ditelefonnya lagi kakaknya yang  baik budi itu...(akulah tu...ki ki ki)

 Wahai kakakku...bengongkah sudah dirimu, membubuh kacang peas ke dalam sambal tumis?


Menjawablah kakaknya dengan berhati-hati agar tidak adiknya berkecil hati.


Wahai adikku...orang biol ajer meletak kacang peas ke dalam sambal tumis...Tidakkah kau kenal sayur apakah itu? ... 

Adoiii adikku , engkau ni sudahlah Konyok! Buta sayur pula rupa-rupanya.
 Terung pipit yang dikatakan kacang peas....


23 comments:

  1. hahahaha... ok gak disebutnya kacang peas kak gerau, kita lg la, penah tersyasul sebut terung pipit tu peria katak.. wakakaka... jauh bebenor.. selamat berpuasa kak!!!.. oh ayam kormakkk.. peberettt!!!

    ReplyDelete
  2. hehehe..salam kenal..
    lawak la..pandai jugak u masak yek..aii beli jekk.. :)

    ReplyDelete
  3. salam ramadhan gg...harus pg bazaar ptg ni cari murtabak singapura...yg ni agak2 kat singapura ade tak? ;)

    ReplyDelete
  4. kormak ke kurma?
    apakah ia seibu sebapa?
    heh!

    ReplyDelete
  5. kah kah kah sakit perut tahan gelak tau takut org sebelah kata sewel lak kita gelak sorang2.
    salam ramadhan ye cik gerau ;)

    ReplyDelete
  6. Heheh kelakarlah baca entry ni.. salam kenal ye :)

    ReplyDelete
  7. hahah..lawak citer tu..sedap kurma tu :)

    ReplyDelete
  8. wakakakakaaa...

    kalau la ada kamus sayur2an kann?

    ReplyDelete
  9. salam kak gerau.,
    waooouuuuuu sambal bersama terung pipit tuuuuuuuuuuuu, oh tidakkkkkkkkkkkkkkkkkkk

    ReplyDelete
  10. hehe kacang peas mesia tuh:)

    ReplyDelete
  11. opssssss........
    kita pun setarap adik adik Kaka itu..
    kalau kakak itu memberi kita sambal yang nampak walllah itu..pasti kita akan berkata...
    'Wahai kakakku...bengongkah sudah dirimu, membubuh kacang peas ke dalam sambal tumis? ' juga...
    sama-sama buta...

    ReplyDelete
  12. Eh....

    Kita tengok pun ingat kacang peas, hihihi....

    Kita suka tengok terung pipit tu, tapi setakat ini tak boleh nak telan, biji-bijinya banyak sangat !

    ReplyDelete
  13. Salam semua...sihat kan...

    Ana:
    Yu huuuu ana...ha ha ha...lagilah buta...ki ki ki

    Sarid:
    Salam kenal...singgah-singgahlah selalu

    Deliah
    sedap...pi cari...ada...

    Afendi:
    Samer jer...kalo kat Johor itulah bunyinya...

    ain:
    ahaa...jangan kuat-kuat gelak... malu

    Rina:
    Salam kenal...singah-singgahlah selalu

    cplud:
    salam kenal

    Tijah:
    Ko jah...sapa nak beli pun

    Cikgu:
    Kesian adikku itu...buka apa kat Jepun?

    CM
    betul betul!!

    DrSinga:
    Kita tau...sama ngan adik kita...Tapi kalau kita masakkan untuk awak, kita tak letak benda-benda hijau tu semua...kita tau...

    Tie:
    Aha...memang ada orang tak berapa suka...sebab dia pahit-pahit lemak gitew...

    ReplyDelete
  14. hahahahaaaa... kalau kiter tunjuk kat owang jepong pong kompom depa kata kacang peas. yeahh btol btol kacang peas versi mesia! hahahaha.. adehhhh kakk..rindunyer nak makan camniii.... bilis pong kene catu! camne??! huh!

    ReplyDelete
  15. saya tak taw pasal terung pipit..tengok gambar memang macam kacang peas..hahahaa

    ReplyDelete
  16. Kacang peas malaysia ni ada kat balakang rumah mak kite. hehehe.... :)

    ReplyDelete
  17. kak ai, kalau saya pun mesti sama tarap dgn si Y tu, mesti saya pun cakap tu kacang peas..hahahahahaha, tak penah makan la terung pipit..mintak kat burung pipit kat opis ke? hawhawhaw...

    ReplyDelete
  18. Komen kita ni panjang, jangan delete ye. THIS IS REAL.

    Kat rumah kita kalo masak sambal tumis tak leh bubuh apa-apa. Kalau nak makan sambal tumis petai kena asingkan.
    Yang sakit hati lepas kita makan, dia tak nak cakap ngan kita, sbb mulut busuk. Pastu kita nak nangis sebab dia announce satu rumah tak leh buan air kecik dalam satu bilik air nanti bau melekat. Kita memang sakit hati. Tapi selepas dapat makan sambal tumis petai kita MOGOK jadi isteri dia seminggu.
    BOLEH GITEW..??/ waka..waka..this time for Africa.

    ReplyDelete
  19. salam ramadahan kak gerau...
    bazar kat tempat saya murtabak singapura paling murah RM7(dari singapore ler katakan).. syg lak duit nak beli. tunggu org antor takde pulak.
    sedapnya sambal terung pipit...marbeles..

    ReplyDelete
  20. salam

    bestnye.gambar2 tu.hhuhuu.klu la boleh ambik kan seronok

    ReplyDelete
  21. Salam,,,,
    Posa ni, lambatlah sikit membalas coretan kat sini...iyalaa...enjin lemah sikit...

    Hana:
    Kesiannya...bukan kat jepun banyak ikan?

    Ijan:
    Iyer ker...mesti senang petik-petik kan

    @xim:
    Alaaa ko memang

    Mak Doyah:
    Hei....tu burung lain...tu burung kenyalang...ki ki ki

    Melatie:

    Alaaa...masa kita masak pun. bang badang tak makan kacang-kacang @terung pipit tu...kita jer dok pungut kat pinggan dia...

    Jamie:
    laaa...mahalnya...cekik poket ek diorang ni...

    Dahlia:
    amiklah...akak redha

    umiey:
    he he he

    ReplyDelete
  22. Hi kakak yang cantikkk,hmmm kalo di liat di telaah dan di tilik terung pipit yang kakak maksud kan itu pada gb di ats adalh sayur leunca orang bandung bilang dekat jawabarat hmmm nampak asyikkk tengok kat gb tu terung pipit masak sambal tumis siiiippp lahhhh

    ReplyDelete