Pages

Wednesday, January 5, 2011

Hantu Kak Limah Cekik

Hari tu mak kita ada buat kenduri doa selamat. Melompat-lompat mampu lompat ke? kita tengok makanan yang mak kita order... semua peberet kita. Tapi kita makan tambah 3 kali tak tambah pun sebab penat tengok layan orang datang. Lagipun kita buat-buat sibuk sibuk keluar masuk umah .... peluh-peluh kita. Semua orang datang kesian kat kita berpeluh sebab panas penat.
Nasi beryani.


Beryani kambing berlopakkan minyak.. tapi...errrrgggghhh Sedap.  Meraung Tokey Syed Bistro kalau dapat makan beryani ni...
Ayam MM... setahu saya ini peberet si Deris...alaaa... KOG punya lokong maaaa...Tapi diaorang tak datang pun...

Beryani lembu

Pencuk air tangan kakak kita.
Sunkiss bapak kita potong... Dia sangatlah kerek dengan hasil potongannya itu...
Pelabgai jenis kuih. Antaranya Tako, kuih bakar, kuih talam berlauk, kek coklat, kuih koci labu, dan karipap. Hanya kuih tako yang sempat berposing... kuih lain sibuk di dapur.  


Kenduri kali ni mak kita kasi buah tangan untuk tetamu. Yang pompuan kek gulung ngan kek marmar. 
Tolong abaikan beg plastik  putih jiran saya...


Yang lelaki diberi kain pelikat la la la la. 
Kain pelekat tak der dalam ini gambar sebab masa kasik tu, terus suruh diorang pakai...dan mereka pakai untuk menjaga hati tuan rumah. Boleh?


Kenduri ni mak buat secara bufet. Cuma yang sadisnya... kami nampak buat-buat tak nampak  kak toooot, mak cik tooooot dan yang seangkatan dengannya berebut-rebut bersopan santun membungkus kuih muih berlayed-layed lagi dengan menggunakan pinggan kertas untuk dibawa balik semasa majlis kenduri sedang berlangsung... fahami frasa yang bergaris. sedang berlangsung.  
Kalau Hantu Kak Limah nampak, mesti diaorang ni mencekik kena cekik-cekik kan... 


Tapi kitaorang tuan rumah hanya terharu terjerit- jerit tengok adegan berani mati tu sambil mengucapkan tahniah atas keberanian mereka. Terharu sebab, kalau tak sedap, mesti diaorang tak bungkus bawa balik kan.
Korang mampu ?...kui... kui... kui...
Kami redha... doa kami, moga mereka betul-betul kenyang...Alhamdulillah makanan cukup.
Tapi... kat umah orang lain jangan buat peel lagu tu noooo... malu ehhhh.



Satu-satunya menantu rajin yang pandai mengampu mengambil hati mak mentua. kui kui kui...dak ehhhh... tu ikhlas tu...berpeluh-peluh bang badang buat kerja tau. 


17 comments:

  1. gamaknye mmg sedap bebeno yek kak gerau sampai org gigih menapau..

    kak gerau masak apa lah? hihihihi

    tak menahan saya nengok gambor kambing berminyak tu.. menitiskan air liur tauuu!!!

    ReplyDelete
  2. GG
    Tersangatlah sedap! Kentang makan bertambah tak??

    Ntah2 hantu Mak Limah join in menapau sama. Bukan boleh percaya dgn hantu2 nih..

    ReplyDelete
  3. hehe sib baik tak masuk kan dalam kopiah tapi..pakcik pakcik tak buat kerja tu kan hehe.Sedap nampak nasi tu silap haribulan cm pun minta nk tapu kihkih...

    ReplyDelete
  4. Fuh...grand betul kenduri akak... mmg meleleh tgk biryani kambing tu...pengsan Syed Bistro...hehehe

    ReplyDelete
  5. Adoi laa...
    Mujur kita tak pengsan kat sini tengok nasik dan lauk-lauk tu, huhu...

    Tang tapau layan diri tu, err.. tak sangka lak. Ingat kat kampung kita (Kampung hubby laa) ada gitu. Depa siap bawak balik gulai (bubuh dalam cawan abc) tanpa malu-malu.

    Dan masa majlis adik ipar Tie dulu, ada sorang dari pihak pengantin lelaki jenuh mengutip semua cupcake yang kita hias lawa-lawa atas meja pengantin. Kita hampir-hampir dapat sawan bila tengok kejadian tu!

    ReplyDelete
  6. oh sungguh terharu orang ingat makanan fevret laki kita, TAPI --- hek eleh, dah tak dijemput macam mana kita orang nak datang? (nanges) ;)

    ReplyDelete
  7. ini menu mcm kenduri nak nikah lg jer kak aji...ishh2!!!..bio bebenor?? doa selamat pasai apa nih?? hhihih..
    nama [un bang badang...dia la menantu plg perkasa..kene ler buat keje lebey sket..kan kan kan

    ReplyDelete
  8. kenapalah derang ni x tau nak menghormati majlis orang kan... kalau dah abes kenduri tu ok la kan... kalau kena batang idung sendiri camner? mau hantu kak limah datang cekik jugak nnti!

    ReplyDelete
  9. sedap2 nampak menu yg diorder tuh... meleleh hakak tauu.. hehe...
    bab menapau masa tetamu masih ada/majlis sedang berlangsung mmg tak patut sungguh... hatta kalau dah abis majlis pun tak patut jugak memandai menapau kalau tuan rumah tak pelawa betul tak? akak pantang buat perangai mcm tuh kat rumah org.. kdg tengok org lain dok menapau akak yg rasa malu... kecuali kalau tuan rumah yg bagi akak ambillah kan...

    ReplyDelete
  10. Salam gerau..
    lama kak N x masuk sini..baru hari ni sempat jalan2..gerau dah balik pun x tau kabar..alhamdulillah dah selamat kembali dan sihat semuanya..seronok kan dpt pegi tanah suci tu..
    kenduri sakan makan ek..mcm balas dendam lak nampak..maklum la 43 hari x jumpa menu mcm ni..
    apa pun kak N doakan gerau dan family sihat dan bahagia..

    ReplyDelete
  11. eh eh besau nye gambau gerau, terpegun nengok esp nasik tu...

    Hantu Kak Limah kan ke Balik Rumah camna nak tolong pi cekik org2 tu...cuba panggei Hantu mak jah ke...

    ReplyDelete
  12. suma org ada keje?
    akak buat keje apa?
    heh!

    ReplyDelete
  13. salam perkenalan...bestla blog kak...lawak...terliur sesgt ni...

    http://thegoldenrosereturn.blogspot.com/

    ReplyDelete
  14. Aslm semuanya...

    Budak Lurpak
    sentuk senduk pun tak, apatah lagi masak...hi hi hi

    Somuffins
    mau tidak...pantang lepa...kena ikat mulut dia baru tak makan...

    cikmanggis
    Kalau cm tak yah mintak, kita memang akan bungkuskan bawak balik

    noorma:
    Sebenarnya kita pun bedal hampir sseekor kambing banyaknya...tukang masak tu masak memang sedap

    kaytee
    he he he...lawaks la diorang ni...macam-macam ada peelnya

    KOg:
    nangis lak...nah amik tisu kesat hengus...

    Jasmeen:
    memang pun...lebih kuat daripada badang sebab makan muntah kambing...ki ki ki

    ReplyDelete
  15. kak rose:
    diaorang bawak bekal untuk makan dalam perjalanan kot

    madiha:
    diaorang ni, selalu tengok filem ganas-ganas kot..

    Kak NJ
    Terima kasih...sihat semuanya... memang balas dendam...semua nampak nak makan

    afendi:
    Ko, akak kan dah cakap,keja akak tengok orang datang...penat juga tau...heh

    mak cik K
    gambor jer besor...kamera ciput...kui kui kui

    G Rose:
    Terima kasih kerana sudi singgah.

    ReplyDelete
  16. kita emailkan no fon kita eh??
    untuk jemput , di masa-masa akan datang..
    kita janji takkan tapau

    ReplyDelete
  17. Salam kak Gerau,
    Sampai hati tak ajak kami anak beranak no... kami janji kami tak tapau tau :D

    ReplyDelete