Pages

Monday, January 9, 2012

Potong Pendek

Suatu petang...datang seorang bangsawan bangla ke rumah. 
Bangla? Ya. Bangla mesin rumput.

 "Ini rumput kasi potong . Ini pun kasi potong pendek haaa."
Aku mengarahkan bangla itu sambil menunjukkan arah pokok serai yang sudah tua dan hampir mati.
 " Tapppiii, yang inii, jangan potong tau," aku mengingatkannya sambil menujuk ke arah beberapa batang pokok serai yang hanya berdaun bulu sehelai yang baru kutanam semula 2 minggu lalu.
Bangla hanya mengangguk sambil tersenyum. 

Aku berkata lagi, "Faham tak?"
Dia menyengetkan kepalanya ke kanan dua kali . 
Yang aku faham, tandanya dia faham...


Dia mula memotong rumput. 
ZZennggg Zzengg...bunyi mesin rumputnya memecah kedamaian rumahku. 

30 minit kemudian. 

Aku pun keluar sambil membawakannya sebotol air mineral sejuk. 
Aku memandang sekeliling dengan hati yang puas....
Semua sudah dipotong.
Pendek semuanya....
Hingga tiada satu pun yang tidak pendek. 
Rumput, lalang, serai, semuanya dipotong pendek. 
SERAI? 
PENDEK?
YA....SEMUA PENDEKKKK..
Aku mendekati bangla itu sambil bercekak pinggangku yang bercekak-cekak.
"Mana serai, kan saya cakap JANGAN POTONG?"
Dan dia sekali lagi menyengetkan kepalanya ke kanan dua kali. 

Kali ini, aku rasa...itu tanda dia SAWAN. 
Bukan faham...

Terasa diri Teraniaya.

Ayam Bakar Berempah 3 Rasa....Tepi jalan Sungai Buluh mengarah ke Paya Jaras...
Memercik di dalam mulut....Hanya yang teraniaya yang tahu akan nikmatnya...
Best. 

11 comments:

  1. Haha.....sian bangla sawan, keje potong rumput pulak tu. Lps ni kena ltk signboard kt pokok serai tu......tp....dia tau baca tak? Hehe...

    ReplyDelete
  2. mcm tau je lokasi tempat ni...atuk nani tinggal kat paya jaras dalam kot...

    ReplyDelete
  3. Kepalanya ke kanan je bukannya apa, sebab lama bebeno ngan vibrate mesin tu. Larik urat ler Kak Gerau uit. Patutnya kena betulkan alignment masa lepas semua rumput dah pendek, tunjalkan sket ke kiri. Sian dia, sawan@teleng. Uihhh Kak Gerau ni jiran saya je ghopernya, leh kita gi carik benih serai lak kat Sg. Buloh.

    ReplyDelete
  4. Kak gerau, doa org teraniaya dimakbulkan Tuhan kak.. hehehe

    ReplyDelete
  5. Ayam rempah tiga rasa tu mmg pengubat hati yg panas tu... Bangla ni kdg sakit hati gak tgk perangai dorang... org kite ni mudah sgt kecian...

    ReplyDelete
  6. Dia cuma paham dua tiga patah perkataan je kot....spt POTONG, PENDEK tapi JANGAN tak sempat masuk vocab dia

    ReplyDelete
  7. zana: tak suruh lak dia tulis...

    ReplyDelete
  8. Nuwairani: haa....betullah tu, dekat dengan jalan ke umah atuk awak

    ReplyDelete
  9. Abbot:
    Tunjal? ha ha ha...dah lama akak tak guna...kata tu

    ReplyDelete
  10. SVS
    yer la...lupa nak doa...lepas teraniaya tu

    ReplyDelete
  11. Marya:
    Muka dia, muka kesian...menyampah memang, tapi kesian.

    ReplyDelete