Pages

Thursday, January 26, 2012

Beriani Timbus

Saya dan seisi keluarga adalah penggemar tegar semua makanan nasi beriani. Tak kiralah beriani Mat Shah, Beriani Gam, Beriani Power. 
Dan yang ini juga.....Beriani Timbus...

Master chefnya,  Mak Jah, (mak saya) beritahu, Nasi beriani asli dimasak dengan cara, rempah lauk beriani (seperti di dalam periuk besar ini) mesti dimasukkan ke dalam nasi. Dengan itu, barulah datangnya Nama Nasi Beriani. 
Jika tidak, tidaklah dinamakan nasi beriani...Tetapi Nasi  beri Ani, beri Ana, beri Limah, beri Tijah dan beri Sesiapa jerlah,  beri free, dan sebagainya. 


 Lebih banyak daun pudina, lebih sedaplah lauk berianinya...
Yang ini adalah beriani lembu. Ini Mak Jah masak. Saya pun...tolong tengok  mak jah  masak.
Inilah Nasi Beriani yang telah ditimbus dengan daging beriani. 
Dan pastinya nasi beriani kaya dengan lemak   gajus, badam, dan kismis yang sangat sedap dan baik untuk menambahkan berat badan.
Bagi menambahkan keenakkannya, penggunan beras basmathi gred A++ adalah dialu-alukan. 

Ini ialah Pencuk...Mengikut kata orang Johor.  
Ini kakak saya buat. Saya pun tolong rasa
 Ayam goreng berempah. Kakak saya buat rempah perapnya. Anak saudara saya goreng...Saya tolong cakap bila boleh angkat. 
 Dalca Kambing....Mak cik saya masak. Saya pun tolong komen

Ini bahagian saya...Yang penting  Lauk sepikul  nasi sikit. 
Lepas tu saya tambah dan tambah  tak tambah lagi.
Lepas makan saya eksersais. Semua pinggan saya cuci. 
Puas hati, dapat makan, dapat tolong.

18 comments:

  1. tiba-tiba jadi lapar=)

    ReplyDelete
  2. entri kejam! apasal kita tak reti2 buat dalca sedap ek...

    ReplyDelete
  3. Yes!! Yang ini baru real nasi beriani. Kalau dalam family sy, beriani ada dua jenis. Beriani laut dan beriani darat, yg Mak Jah masak tu beriani laut, memang reallll... urmmmm... ada lagi tak?? Sy pun suka makan tambah banyak kali, kih kih kih..

    ReplyDelete
  4. Banyak Kak Gerau nyer tolong ehhh...tak pelawa! leh caya ke pinggan Kak Gerau tu? Ok ok percaya percaya, tu time nak amik gambo je kan kan kan, pastu tambah lagi kan kan kan kan kan?? Jgn tambah sepiyok tau, nanti Bang Badang nak, caner? ha haaa kena Mak Jah ber - ani lagi.

    ReplyDelete
  5. selalu korek gajus dalam nasi & lauk beryani, biar org lain tak dapat...

    ReplyDelete
  6. sedapnya nenguk lauk beriani lembu tu.. terliur dah ni!

    ReplyDelete
  7. huish..dengan lauk yg berminyak cantik, nasi yg sebijik sebijik dan lain2 sampingan yg sebesar besar screen ni buatkan ai teringin sgt nak makan beriani....

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. assalam
    Aine
    sib baik kita kenyang

    ReplyDelete
  10. KOG:
    pi tepon o76952125...tanya mak jah

    ReplyDelete
  11. Sari
    Best sari...kita suka yang laut...lepas makan boleh terus mandi...

    ReplyDelete
  12. Abbott:
    yer...kita tolong...rajin kita ek...

    ReplyDelete
  13. S Vs S
    OOOO...yang korek gajus tu kerja hang yer...

    ReplyDelete
  14. cik wawi
    kalau kambing lagi terjungkit U.

    ReplyDelete
  15. Mak cik
    emmm kat mamak ada? tapi beriani mamak lain kan.

    ReplyDelete
  16. Salam ziarah....

    ReplyDelete
  17. Kak Gerau, Masterchef MakJah ambik tak kalau nak register kelas masak? Nak belajor masak nasik beriani lagu dalam gambar tu. Plisssss.....

    ReplyDelete
  18. kejamnya entry akak ni..meleleh leleh air liur aku atas kibod ni kakkk...huwaaa....
    kak..bagi lah resepi..sedapnyaaaa..
    terus teringin...kat mana nak carik nih..benci lah akak ni. saya dah la tgh diet. sekali pegi blog akak, terus rasa lunch ni nak carik kedai nasi beriani (bukan beri ana or beri tijah).
    hiskkk.....tensen.

    ReplyDelete