Pages

Thursday, June 17, 2010

Jangan Amik Semua

Pada suatu masa dahulu,...Aku dan BB datang di sebuah warung yang agak suram.

Mak cik warung: Nak beli apa nak?
Aku:                         nak bungkus lauk mak cik
Mak cik warung: bungkuslah, bungkus. Tu amik plastiknya kat tepi tu...pilihlah.
Aku menjengah ke dalam bekas-bekas lauk yang dijual.Tidak banyak yang tinggal.Yang ada hanya ikan selar goreng bersambal tiga ekor, sambal udang petai, lemak pucuk manis dan beberapa lauk lagi.

Sedang aku membungkus tetiba...

Mak cik warungIkan tu, jangan amik semua...sambal udang tu pun jangan                    habiskan....orang lain nak makan jugak... 


 (Laa...apa ni mak cik, sebenarnya nak jual ke idak?)


Akhirnya aku hanya beli sambal udang


Mak Cik: Sambal udang ajer? Cukup?

Pulak????? Conpius ...

Serik...
Sampai sekarang Conpius 

 mee bandung udang hidup 
 Yang ini tak guna udang kering sebab kentang tak boleh makan udang kering.


Resepi tanpa sukat

    -     udang kering + udang hidup (kisar) nak pekat kena banyaklah.
    -     cili kering dikisar (ikut sukalah, kalau suka pedas letak banyak kalau idak sikit jer)
    -     bawang merah sikit (kisar)
    -     bawang putih banyak (kisar)
    -     daging (hiris nipis-nipis)
    -     udang hidup 
    -     sawi 
    -     gula
    -     garam
    -     telur
    -     minyak untuk tumis 
    -     mee kuning (celur)

Cara:
1.    Tumis bahan kisar
2.    masukkan gula, garam, air panas
3.    masukkan daging hingga empuk
4.    masukkan udang
5.    masukkan telur dengan sayur (sekejap ajer - telur kalau masih lembik lagi sedap)
6.    rasa dan tutuplah api...

14 comments:

  1. hui sodap ehhhhh?

    ReplyDelete
  2. kalau menjadi la mee bandung ni, saya tak moh dah beli rempah2 siap ni.. eh,kak gerau ckp le dgn acik tu, " lenkali acik letak la sign kata food for display only"... hehehe

    ReplyDelete
  3. sedapnya gerau tapi jangan makan semua tau..eh kenapa makan sikit je?nanti tak kenyang..haha cm pun kopius:)

    ReplyDelete
  4. hahaha..kak gerau & makcik both very cute..

    ReplyDelete
  5. huwaaaa ngencess sudah tengok mee bandung akak! tp yg nih boleh amik semua kan kak?? hihi

    ReplyDelete
  6. huh... memang boleh konpius dibuatnya...alahai mok cik kedai!!!!

    ReplyDelete
  7. nasib baru semalam mkn mee bandung muar hehehe ..

    tp agak kompius ngan makcik tu , kalau saya sure sentap lalu balik tanpa membeli ekekeke

    ReplyDelete
  8. mak oiii....bergegar iman aku tgk gamabr niiii..gerammmmmmmm.
    sedapnyaaa k gerauuu.
    nak semangkuk laaaa..
    oh..rasa nak nangis tgk gambo ni..
    hik

    ReplyDelete
  9. makcik tu bateri tak habis charge kott!!

    lap air liur tgk mee bandung tu..huhuu

    ReplyDelete
  10. dah la gambor besor..huhuu
    cedapppppppnyaaaaaaaaaaaaaaaa!!!

    ReplyDelete
  11. tutup kilang haji Senan lepas ni!!!!

    ReplyDelete
  12. Anonymous18/6/10

    Sungguh harmoni colour rumah baru. Akak suka ...

    Kak Chah..

    ReplyDelete
  13. salam kak gerau...ermm nampak sedap sungguh mee bandung tu...huhu

    ReplyDelete
  14. Salam semua, yu hu yu hu...
    sorilah kak gerau bezi sesangat...malam ni ha baru dapat sembang ngan korang ni....

    Tijah: buat lah jah, lepas ko mesyorat ko buat ler yer

    budak lurpak:
    jadi punyer lah...tok sah beli yang rempah-rempah tu...mak kita jual mee bandung dulu...itulah resepinyer

    cik manggis:
    tu la...konpisu tu, mak cik tu...kecik hati kita

    ayu:
    tension tau pi warung tu...tak mau dah lagi pi

    hana:
    amik ler...kita tak marah macam mak cik tu...

    kak rose:
    sebenornya dia nak jual pun idak, kita pun tak tau

    jiejah:
    kak gerau sentap gak...tu yang beli sikit jer tu...he he he..tapi orang tua...tak boleh lawan kan..dosa...sabor ajer la

    catz:
    ko buat catz...ko kan tak kira siang malam pagi petang, subuh maghrib kalau ko nak masak, jadi ajer bila-bila..memang kelazzz.

    TTMUM
    ha ha ha...ader ader jer

    xim:
    best xim...betul

    Dr Singa:
    Sah tutup...ha ha

    kak Chah
    Kak Chah? selamat datang kak chah, kak chah ni pemalu ke? he he he

    ima:
    buatlah ma...

    ReplyDelete