Pages

Sunday, February 17, 2013

Hati yang semakin Tua

Hari ini saya Memasak.
Memasak?
Yaaa...
Sekarang ini saya jarang-jarang memasak. 
(dulu pun jarang-jarangkan?)
Sekarang ni yang jarang-jarang...
Dulu Kadang-Kadang...
(bukan sama ke hinanya antara jarang-jarang dengan kadang-kadang?)


Tetapi pagi-pagi selalunya saya memasak untuk budak kentang dengan budak soo hoon.
Biasanya satu lauk ajer punn.
Tetapi kuantitinya seperiuk sebab mereka akan meratah lauk.
Nasi biasanya mereka makan sesenduk seorang. 
Malam biasanya kami sekeluarga makan luar...
Hujung minggu, selalunya kami akan keluar...dan tentunya makan di luar juga.
Dan hari Ahad sahaja, saya akan memasak.
(itupun sarapan beli luar...)
Dan hari ini...mereka (bang badang serta anak-anak)  makan masakan saya dengan seleranya...
"Sedapnya mama," kata Soo hoon.
Powerlah mama," kata Kentang...
"Ayah tambah banyak kali ni," kata bang badang.

Tiba-tiba...
ada suatu rasa dalam hati saya....
Rasa itu datang serta merta...
Rasa sangat-sangat bersalah...
Rasa teruknya saya sebagai ibu...
Sebagai isteri juga.

Ya, Allah,
terima kasih ya Allah...
Aku sangat-sangat bersyukur kerana Engkau telah mengurniakan mereka kepada saya...
Tiba-tiba saya sangat beremosi...
emosi dari hati yang semakin tua...

11 comments:

  1. Kak gerau dear,

    Saya pun terasa begitu juga. Tapi bukanlah saya tak mo masak, org kat rumah ni mmg mkn sikit, kalau dah makan sikit, takut membazir pulaks, takpun saya jugak yg akan melantak dengan banyaknye.. hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. cantik alasan ko dik lurpak...ha ha ha

      Delete
  2. Anonymous17/2/13

    Cam mana masak kentang dgn soohoon tu.. Boleh share nmpk sedap

    Akak ayda

    ReplyDelete
    Replies
    1. senang jer dikkk...
      tumis bawang kecik n bawang putih,letak air, letak ikan bilis, cebur kentang, dah empuk, masukkan soo hoon ngan fucuk...didihkan sekejap, rasa, angkat...dah boleh hirup...meratahpun best...

      Delete
  3. kira dah insaflah ni, hehehe... tak apalah Kak Gerau, itu maknanya Allah bagi rezeki lebih utk Kak Gerau makan di luar dan banyak berehat....

    tapi antara jarang2 ngan kadang2 tu masih tetap mengancam jugak tu!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. insaf awakkk...sangat rasa insaf...tapi kejap jer...petang ni dok makan kedai lagi...he he he...tak boleh harap sangat insaf kak gerau ni...ki ki ki

      Delete
  4. terkena batang hidung sendiri..dulu2 saya rajin masak..time ngandung lagi la hari2 masak..

    skang?? ermmmm nak masak nasi pon malas..sian laki dgn anak saya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kannn, kesian diaorang ek...

      Delete
  5. semakin tua? Hari jadi gerau ke hari ni? Makcik nyanyi lagu birthday boleh kot buat gerau rasa laaaaagi tua...:))

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita nak lagu beday versi hindustan tau makcik

      Delete
  6. As salam ahkak,

    Tgk pun dah tau sedap! Kalaulah ade org boleh tolong masakkan utk saya skrg ni! hikhik...

    Dulu pun saya gitu kak, working housewife mmg gitu... rasanya patut dimaafkan... ;)))

    ReplyDelete