Pages

Thursday, February 28, 2013

Belum Tentu Selamat..Mencuba

Sambal Geledek...

Ada 2  20 orang minta resepi sambal ini. Jadi untuk tidak menghampakan...(hampa laa sangattt kannn). Inilah bahannya....
Seperti biasalah , kak gerau tak reti nak ukur-ukur, sukat-sukat. 
Akak bantai ajer...
Apa? Kenapa tak ada sukat?
Tak payah lah korang nak heran ...heran ke?..
Kalau kak gerau pandai sukat betul-betul, dah lama akak terbitkan buku resepi...
Jadi, pandai-pandailah Korang mengagaknya yer...

Kalau tak sedap salahkan diri, Kalau sedap, sebab akak punya resepi...



Bahan-bahan:

1. Beberapa tangkai cili padi dan cili hijau (kalau nak pedas, lebihkan cili padi)
2. Bawang merah kecil 3 ketul (kalau cili lebih lebihkan seketul..he he he)
3. Ikan bilis sedikit (agak-agak sejemput...- sejemput kak gerau ok...Sila agak-agak ukuran tangan kak gerau)
4. Belacan (cium dulu belacan tu...Please laa  gunakan yang lemak-lemak wangi jer ok.)

Semua bahan tu goreng dengan minyak sikit...

Lepas tu tumbuk. Tumbuk lagi sedap...
Letaklah garam, gula sikittttt.
Lepas tu colek ke mulut sikit...Cakap, Emmm Sedappp (Ni petua...kena ikut, kalau tak ikut tak sedap...kita tak tau)
Baru masukkan ke dalam mangkuk ...

Selamat (belum tentu selamat) mencuba...


1. Versi Tumbuk...
yang ni letak  cili padi merah

2. Versi kisar...

3. Versi blurrr...

13 comments:

  1. terima kasih Kak Gerau, lepas ni mesti bertebaran di seantero dunio sambal geledek Kak Gerau ni.. tupun kalau ada yang selamat mencuba... hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. cik seri kandi tanah jauhar...
      kannn...kalau ada yang berani selamat mencuba...ader ker?

      Delete
  2. Salam..Lepas tumbuk rasa je yaaaa tak leh mencengkuh...mencengkuh...Eh, kena situasi ke...? he he he he he

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau sambal ni lepas tumbuk kena colek yer, bukan cekuh...nanti langgar pantang

      Delete
  3. mak oiiii sungguh menggoda sambai geledek mu ittew wahai kak gerau....harus dicuba ni

    ReplyDelete
  4. Nampak sedap....kalau makcik kena kurang cili padi lah nanti bebinau mata kepedasan...tapi pakcik pulak hantu cili padi ni....

    ReplyDelete
    Replies
    1. guna cili padi siam...tak pedas...

      Delete
  5. Anonymous2/3/13

    Thanks for the marvelous posting! I really enjoyed reading it, you happen to be a great
    author.I will be sure to bookmark your blog and will come back from now on.
    I want to encourage yourself to continue your great work,
    have a nice evening!

    Take a look at my homepage golf swing tips slice
    my webpage :: golf tips pitching wedge

    ReplyDelete
  6. Anonymous2/3/13

    Hey I am so glad I found your weblog, I really
    found you by error, while I was looking on Bing for something else, Regardless I am here now and would just
    like to say cheers for a remarkable post and a all round enjoyable
    blog (I also love the theme/design), I don’t have
    time to read it all at the moment but I have saved it and also
    included your RSS feeds, so when I have time I will be back to read more, Please do keep up the great b.


    Also visit my web-site ironmaster dumbbells
    my page :: bowflex dumbbells adjustable

    ReplyDelete
  7. Anonymous5/3/13

    Thanks for sharing your info. I truly appreciate
    your efforts and I am waiting for your further write ups thank you once
    again.

    Here is my web-site; Visit Website

    ReplyDelete
  8. Sambal geledek? belum pernah ku dgr ni....
    Lama tak update blog? GG menggebang kemana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. entah...orang jawa kat kampung kita panggil sambal geledek...he he he...kita ikut jer wak...
      kita menggebang n golek-golek kat katil

      Delete