Pages

Tuesday, December 22, 2009

Nasi Bontrottt


Jemputan Kawin + Makan-makan + Salam kokot  = Dapat Nasi Bontrott.



 Kalau cuti sekolah dalam sehari, kalau tak 2 mesti 3 orang kahwin. Dan abah kak gerau pukul 11 jer dah merempit pi jemputan. Maka.....berganda-ganda lah adegan ini.

Jemputan Kawin + Makan-makan + Salam kokot  = Dapat Nasi Bontrott.
atau pun
Jemputan Kawin+ Makan-makan + Ngumpat Ngata Komen pelamin pengantin + Salam Kokot = Dapat Nasi Bontrott.

Penyudahnya mesti Dapat Nasi Bontrott. Ni kat kampung laa.

Kat KL mana ada bontrot-bontrot. Pi jemputan, Salam hujung jari aje. Janji salam. Tak kenal pun tak apa. Senyum pun Kepit semacam.
Beratur cedok makanan. Cari tempat duduk.
Duduk terus makan. Tak de ramah tamah, ngumpat lagi tak sempat. Bagus gak. Bila perut dah bertemu meja. Apa tunggu lagi? Pi cari tuan tanah rumah. Kalau tak jumpa. Salam jer wakil tah sesapa. Janji salam kokot.
Bontrott?
Non Hada dik.

 Cuti-curti ni, Kenduri doa Selamat pun banyak.
Pi Kenduri + tahlil + bagi 4+ bungkus-bungkus + Salam = Dapat Nasi Ambeng.

 
Nampak tak semenggah. Tapi benda-benda nilah yang kak gerau tunggu bila abah balik kenduri. Dan 3 kali kak gerau mengandung, nasi bontrot ngan nasi ambeng cap tulin ni gak kak gerau ngidam.
Kat KL mana ada? Terpaksalah balik kampung gak kan. Nanti air liur anak meleleh sapa yang susah?  Tak de maknanya. Ahkak kan perempuan penuh tipu helah (PPTH). 


Ini nasi ambeng yang telah dikeluarkan dari bungkusan. Saja letak dalam dulang. Biar ramai-ramai makan. Ayam kicap masakan orang Jawa memang powerrr.

Psst: Untungnya kak gerau tinggal dalam masyarakat Jawa. Dan sekarang ni, bang badang ngan anak-anak pun tunggu atuk balik kenduri nak nasi ambeng.

23 comments:

  1. nak ngandung lagi keeeeeeeeeee?????
    masin mulut kang!!!!!!!

    ReplyDelete
  2. hahaha.. betol2..akak gerau nak pregnant lagi ke? sedapkan nasi ambeng.. i like!!! dulu kat johor, selalu beli pepagi, kat kuching and melaka mane ler dpt..

    ReplyDelete
  3. akak, sodap gilas rupa nasi ambang tuh.. :).. menggudas..

    aiyoo, kita lapar makan papaya kat sini, asik tengok gambar food=makan nasi nanti jadi tempayan..

    ReplyDelete
  4. Pegnant lah apa salahnya...Bang Badang kan ada tu...!!Boleh atuk bawa balik nasi ambeng & nasi Brontot banyak2....

    Sejak berblog baru Akak tahu tentang ini semua...cetek ilmu betoi la!!

    ReplyDelete
  5. cemano la resepi ayam kicap yg best tu yo?

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum,

    IB:Korang je lah yang mengandung.Tempoh ngandung kak gerau dah expired.

    Melovesfood:Kali ni nak suruh bang badang lak mengandung. Kita dah tak nak. ki ki ki.

    hantumakan: Tempayan ok apa. Boleh isi banyak air. Kak gerau lagi susah dah jadi tenuk. Buat apa pun dah tak leh.

    Watieman: Tak perrr kak. Gerau belajar akak belajar, Akak belajar gerau belajar. Kalau semua dah tau tak best pulak.

    Tijah: Tak dapek den nak nolong nyer Jah. Ko kan banyak kawan Jowo jah. Ko tanyo dia. Meletop jah sodapnya.

    ReplyDelete
  7. saya penah makan ayam masak kicap org jawa masak, mmg meletop sedapnye! 3 pinggan nasik gak la saya belasahhhh...

    ReplyDelete
  8. Ooo..

    Tie suka nasi ambeng. Biasa, bila balik kota tinggi (rumah mak), mesti tunggu ayah balik dari mesjid setiap malam.

    Untung-untung dapat merasa sebungkus!! Walaupun Tie bukannya asal Jawa, masakan orang Jawa ni memang menarik dan sodap!!

    ReplyDelete
  9. Salam kak gerau,
    Org Jawa kalau kenduri kendara ni memang happening kan kak. Dah puji lebih lebih ni jangan lupa nasi ambeng 1 bungkus ye....

    ReplyDelete
  10. Kak Gerau, Nasi Bontrot tu sama tak ngan Berkat? Kat kg kami ni, klo org tgh mkn, penanggah pun sesebok ler bungkus nasi n lauk pauk, utk Berkat org bwk balik. Berkat tu, bekal makanan ler. Selera sungguh tgk nasi ambeng peberet kami skorge...perghhh sedap!

    ReplyDelete
  11. melovefood:sedap kan??

    Tie: Kita sokong.Dan sambil mengangkat tangan tanda sokong. he he he

    Hazila: tu puji ada makna tuuuu.

    abott: Sama jeer. Berkat, bontrot, bontrot berkat. Sama sama.

    ReplyDelete
  12. Boleh seminggu majuk kalau tak dpt nasi ambeng cam tu .. Kat sini ada gak org jual tapikan tapii ....

    ReplyDelete
  13. Hehehhe... ahkak mengidam lagik ke nie? ke bang badang lak yang mengidam? hehehe... memang cenggitu ke kalo kenduri kt johor kak gerau? buleh bawak balik nasi lagi ye?

    ReplyDelete
  14. ingatkan bontrot tu apa lah.. uper2nyer.. berkat.. heh~..

    bestnyer nasi ambeng~ *tingat nasi jenganan*

    ReplyDelete
  15. Wow looks delicious la Nasi Ambeng tuh!!! Kat tempat Love nih kurang orang Melayu, missed their kenduris!!! :(

    ReplyDelete
  16. Ahkak,nak minta pergi blogresipi sekali lagi. buat undian selepas blogresipi bertukar wajah tu. lambat masuk ke macam mana ke.undi tak payah pangkah...klik je tau. :D

    ReplyDelete
  17. Ke manakah tumpahnya kuah kalau tak ke nasi... dulu maknya tunggu nasi bontrot dari atuk, sekarang ni, dah anak-anak pulak ngikut. Betul cakap Kak Gerau, biasanya yang sikit tu la yang berebut kan...

    ReplyDelete
  18. akak pernah nak wat posting pasal nasi bontrot dulu..tp dah kensellah kot?

    mmg suka nasi bontrot, nak2 nasi yg dah terkena ayam masak kicap or serunding kelapa dia tu....dok terkais2 sampai tak sedar habis sebungkus (makan sorang)! burp... kenyang sampai besok!

    Gerau, kat mana nak jumpa bontrot yg serupa mcm gambar yg awak tayang tuh?

    ReplyDelete
  19. voka-bu-lari baru ni...nasi bontrott. Kat KL pakai catering, semua dah masuk kiraan tak sempat dan tak ada can nak 'bontrotting'!

    ReplyDelete
  20. uwaaaaa kak gerau kat kota kinabalu ni lagik le xde nasi ambeng tu ..

    nasi beriani kt kedai mamak ada la..tp xleh lawan gak yang kt keje kawen punyer..

    ReplyDelete
  21. Salam Kak Gerau,
    Ahkak apa khabar? lama dok bontroottt jer ni. Cibuk ke? :D

    ReplyDelete
  22. Assalammualaikum,

    somuffins: Eh eh, janganlah merajuk. Sapa nak pujuk? Kalau merajuk lain tak per, jangan merajuk makan dah.Rugi

    ijan: aha. Kak gerau lah untung. diaorang jemput mak abah, kak gerau pun kenyang.

    Tipah: Nasi jenganan? Nasi apa tu? Namanya macam tak nak kasi makan jer. jangan mangan. Jenganan. he he he.

    Love: laaa kesian love. meh pindah kat umah kak gerau.

    adikblog: dah, dah pi dah. Sekarang dah senang masuk. Tak payah lama ketuk pintu tuan umah dah bukak pintu.

    Mamafami: errr, hadiah dah guna? he he he. Kita adalah jeles.

    QJ: Kat sini susah sikit laa. Kalau ada pun tak berapa nak sedap macam kat kampung kan.

    DrSam: Memang pun Dr. Tapi kat sini, kalau tak amik katering pun tak dapat nasi bontrot gak. Kalau pi kerja kawin kat belah Johor macam muor atau BP, masih dapat bawak balik lagi walaupun guna katering.

    Mummy seri: Uwaaa, kesian ek.

    Adikblog: dah dah, dah tak bontrot.

    ReplyDelete
  23. salam..suka tengok cerita nasi ambang dan bontrot ni..rindu...teringat masa dok tanjong karang dulu..akak baru dapat bukak balik blog ni..lama..tanda x je tak dapat jengok,,

    ReplyDelete