Pages

Sunday, October 14, 2012

Dapat Balasan "Cash" di Makkah

Kita sering mendengar pelbagai pengalaman atau peristiwa yang pelik ketika orang mengerjakan umrah atau haji...
Adakah saya mengalaminya?
Ya. Saya mengalaminya.
Mendapat balasan secara "cash" itu pun selalu kita dengar... 
Ya, dan saya mengalaminya juga.

1. Saya akui, saya seorang yang kurang sabar. Alhamdulillah, saya dikurniakan Allah suami yang sangat penyabar. Dan sekiranya begitulah kita di tanah air, begitu jugalah kita di sana...
Ketika di Makkah, saya akan memastikan saya bersiap awal untuk ke Masjid...
Jika berjanji pukul 12, pukul 12 lah saya bersiap...dan saya selalu "terpaksa" menunggu bang badang...sekali lambat, saya masih bersabar, dua kali lambat, masih saya sabar. Kali ketiga lambat, saya mula tidak sabar. 
Padahal bukan lambat sangat pun...dalam 5 hingga 10 minit ajer...
"Ayah ni, asyik lambat ajer...selalu mama kena tunggu...susah tau nanti sampai masjid lambat. Nanti cepatlah sikit," suatu hari saya merungut-rungut kepada bang badang ketika dalam perjalanan balik dari Masjid. 
"Ok" kata bang badang sambil tersenyum...Memang begitulah dia. 


Dan...sewaktu hendak bersolat maghrib...seperti biasa, saya sudah bersiap awal. Saya SMS bang badang "Mama siap dulu, Ayah lambat lagi". 
Sebentar lagi bang badang turun. 
"Sori, ayah lambat. Jom," katanya sambil tersenyum...
"Memang" kata saya.
Dan...
setelah 5 dan 6 langkah keluar hotel, perut saya sakit.
"Alaaa, orang sakit perut...tak tahan ni, tetiba ajer," kata saya.
"Pergilah toilet, ayah tunggu." Dan kami berpatah balik...
Dan bang badang pula menunggu saya....dan kali ini Saya yang Lambat...dan saya masih tidak sedar...

Esoknya...untuk solat subuh, saya sudah bersiap awal tetapi setelah turun ke lobi...saya  terbuang angin pula...dan terpaksa ke bilik semula untuk berwuduk...
Lihat! Saya lambat lagi...
dan seperti biasa...bang badang menunggu dengan sabar...
Dan waktu subuh itu, 
dalam perjalanan ke masjid, saya menangis dan minta maaf dengan bang badang...
"Tak apa...bukan susah pun tunggu," katanya...
dan saya menangis lagi ketika solat subuh...
"Allah marah saya marah suami saya"... 
Allah Hu Akbar!
Ini sewaktu umrah...Ada karpet...
Jika waktu haji...karpet digulung...

17 comments:

  1. sweetlah abg badang akak..

    saya pun jenis kurang sabar,
    suami saya pun jenis sabar tunggu..
    kena muhasabah diri ni..

    ReplyDelete
  2. Saya tunggu sambungannya .....best

    ReplyDelete
  3. Ilmu yang tak ada dalam buku...best

    ReplyDelete
  4. bila baca kisah ni teringat pulak saya cerita saya dengan kasut/selipar :D Masa mengerjakan ibadah haji 2 tahun lalu hubby selalu kehilangan kasut - sampai 5 kali! sekali tu dia cuba letak bersama uncang kasut saya tp bila dah nak ambik balik dia punya hilang jugak. detik saya dlm hati ..ni mesti ada smthg yg dia buat sampai asyik kehilangan. Nak dipendekkan cerita masa umrah baru-baru ni saya pulak yg 2 kali kehilangan kasut, letak sekali ngan mak mertua pun kasut saya hilang. Bila hubby tau dia senyum je mengingatkan kisah dia dan kasut 2 tahun dulu....

    ReplyDelete
  5. As salam Kak GG,

    Rasa mcm Marya pulak yg dlm cerita ni...perangai kita samalah...huhuuuu... haishh...tgk kaabah tu terasa melambai2... bilalah agaknye...sobs

    ReplyDelete
  6. salam kak...salam perkenalan...fiza pun x sabar juga orgnya...Allah maha kaya Dia kurniakan suami yg penyanyang dan penyabar buat fiza n anak2....lps ni kena muhasabah diri la...kena byk2 bersabar....

    ReplyDelete
  7. Assalam,
    hantulari
    kak gerau memang kurang sabar...alhamdulillah bang badang penyabar

    ReplyDelete
  8. Chik att
    alaaa...sambungan? entah bila ek? sekarang sangat tak sempat...nak sambung bab-bab ni kena menung lama sikit...nak ingat balik...dah 2 tahun katakan...

    ReplyDelete
  9. mak cik kantin
    itu pengalaman yang dapat memberi pengajaran kepada kak gerau

    ReplyDelete
  10. sweet roz
    ha ha ha...kan...alhamdulillah kita tak hilang kasut...tapi hampir hilang gak...he he he

    ReplyDelete
  11. marya:
    Yer? kebanyakan pompuan macam tulah kan...selalu tak sabar

    ReplyDelete
  12. hafizah..
    Salam kenal...kannn...betul tu

    ReplyDelete
  13. gerau...awat bayaq cash lama sangat.....what happen?

    ReplyDelete
  14. Itulah suamikan?...sabar.
    Cash?? yaaa cash on delivery.
    Kadang-kadang cash in advance ya Puan-Puan, harap maklum.

    ReplyDelete
  15. Anonymous9/4/13

    Hey! Do you use Twitter? I'd like to follow you if that would be ok. I'm definitely enjoying your blog and look forward to new posts.


    Here is my website Payday Loans Online

    ReplyDelete
  16. Anonymous14/5/13

    With havin so much content do you ever run into any issues of plagorism or copyright violation?
    My blog has a lot of unique content I've either created myself or outsourced but it appears a lot of it is popping it up all over the internet without my agreement. Do you know any methods to help prevent content from being ripped off? I'd really appreciate it.



    Here is my web site getting pregnant

    ReplyDelete
  17. Anonymous22/5/13

    After looking at a handful of the articles on your
    web page, I truly like your technique of blogging. I saved it to my bookmark
    webpage list and will be checking back in the near future.
    Take a look at my website too and tell me what you
    think.

    My blog - lloyds pharmacy

    ReplyDelete