Pages

Friday, September 11, 2009

Sah-sah, Pilih Kasih

Flash back: hari tu, minggu lepas, mak gerau datang dari Johor ngan abah.Biase le, mak kalau datang , tu dia,  macam nak pi meniaga kat pasar lambak. Pucuk-pucuk daun untuk buat bebotok pun dia bawak.

Cili merah, cili padi, serai, daun kunyit, ngan kerisik. Semua ada. Baru sekarang sempat amik gambor. Dah kecut berut pun.

Gerau: kenapa mak bawah cili ni mak. Umah orang ada la. 
Mak G: Ah, cili aku lagi elok. (Eksen kan?. Padahal cili tu, dia beli gak, bukan tanam pun)

Mee siput.
Kak Long gerau kirim. Bertimbun-timbun . Macam nak bagi bantuan mangsa banjir.

White coffee. Mak abah jual kopi ni. Kita tolong jual lak kat sini.
Pulasan dah tinggal korek-korek.

***
Tengah pungah keluar barang dari lori kereta ke dapur gerau, Gerau tanya.


Babak :  Pilih Kasih


Gerau: "Mak bila balik?"
Mak G: " Aku baru sampai kau dah tanya balik" (serius ni, serius)

Gerau: Macam halau pulak ek? He he he, bukan apa, tinggal le lama sikit. Nak bawak mak round-round.

Mak G: Aku mana boleh lama tinggal umah, baby ngan cucu aku sapa nak jaga. " (Marah dah, mati aku)

Gerau: (Monolog) Asyik-asyik baby, asyik-asyik cucu yang sana.. Yang sini, cucu dia gak. Pilih kasih.
Ini Tak adil. (ala-ala S Kadarisman dalam Tiga Abdul) Hidung ngan mulut  terjongket-jongket sambil mengomel dalam hati.

Mak G: " 3, 4 hari kot. 4 hari, dah 20 hinggit bayor kat orang jaga tu. Tengoklah. Dah lah meh kita masak."


Maka masak la kami.

Sotong sambal
Ayam Kormak. Lihat pandangan sebelah kiri atas. Apa tu? Cuba teka?
Sayur Lodeh

***
Maka berbukalah kami dengan lauk-lauk di atas. 
*
*
9.00 malam. Ada panggilan telefon daripada kak Long
9.10 minit.

Mak G: Cucu aku dah hilang. Ada orang amik cucu aku. Sampai hati amik cucu aku.

Gerau: ????????

Abah: Sapa hilang? yang mana? adik, abang ke kakak?

Mak G: Long kata, adik ngan abang.

Gerau:???????
Bukan tidur tau. Baru lepas nangis. Betul. Abah gerau menangis.  Tengah melayan hati yang sedih. Badan kat KL, hati kat Kampung.

Tiba-tiba
Abah: Jah, Besok pagi-pagi kita balik la.
*
*
*

Inilah Si Dogol yang hilang tu.
Tensiooonnnnn. Sapa pulak yang amik. Kan mak abah dah kena balik.

Gerau: Wat apa nak balik mak, abah, kan emak dia ada. Lagipun mak baru sampai.

Mak G: Kau apa tau, kesian mak dia anak dah kena amik orang. Entah hidup entah mati anak dia. Menetek lagi semua tu. Dah cerdik dah. Dah pandai main. (Eeleh, pandai main je. bukan hebat sangat pun)

Gambar kenangan mak ngan anak-anak sebelum tragedi. No 1 dari kiri, kakak, abang, adik. Mak perlukan sokongan. So atuk ngan nenek kena balik.
***

Ini baby. Anak yang paling dia sayang. Malam tidur dengan mak abah kita. Menyampah.


Psst: Sah-sah pilih kasih. Waaa Waaa Waaa. Mak tak sayang kita. Sebab kita anak orang bukan anak kucing. Waa Waaa.

25 comments:

  1. heheheheh...sian akak...abis tu mak ngan abah dh balik la yer..hehehe... sama la kak, ana kalo nk berjalan x leh tinggal rumah lama2... nanti cik abe asik ingat kucing jer, hilang kene rembat ngan orang pon penah kak... sian kitaa..hehehe

    ReplyDelete
  2. hihihiiii...kelako sungguh citer ni!! nasib lah ekh dianaktirikan!!!

    mak gerau samalah ngan mak kita, apa2 yg dibeli kat kg semuanya baik2 belaka, yg kat bando semuanya tak elok!hihi

    ReplyDelete
  3. hahaha..tergolek golek ketawa..ingatkan gerau jeles dgn sape tadi hihi..saspen btol

    ReplyDelete
  4. Tragis betol kesah kak gerau anak beranak nie... sedih kite tawww!!! uwaaa!!!!! hehhehe.. psst,yg pandangan atas belah kiri tu jari ayam tu ke? betol kan? dpt hadiah kete kebal kan nie? heheh ;)

    ReplyDelete
  5. Kak Gerau,
    biasalah kalau keluarga datang dari kampung. Macam nak meniaga, kalau boleh nak bagi kat semua jiran satu taman tu.

    ReplyDelete
  6. Assalammulaikum, selamat memasak, selamat, berbuka, dan selamat beribadat semua.

    Ana: Sepatutnya balik, tapi pada pagi sebelum balik tu, kira-kira pukul 9 pagi, kak long kak gerau tepon lagi. nanti kak gerau cerita lagi. he he he. Ooh, cik abang ana pun ada kucing. Mesti abe mu ni malu-malu kucing. he he.Kesian kucing dia.

    ain: aha, kita macam anak terbuang ain. betul tu. Yang kita punya semua tak elok.

    cik manggis: tension cik manggis. memang gitu kalau dtg umah kita. tak boleh lama aje. semua pasal dogol tu.

    adikblog: ya betul. 1- markah. nak buat apa keta kebal. nak main ngan mikael ke? nanti akak anto keta sorong. he he he.

    hazila: iya la kan. kesian mak ayah kita. ingat kat anak-anak dia dengan jiran-jiran sekali.

    ReplyDelete
  7. kihkihkih.. mmg suspen memula tuh.. nnti kita tua pun cam jugak kot.. hehehe..

    ReplyDelete
  8. SALAM GERAU..UNTUNGNYE ADE MAK AYAH LAGI.KITA DUA2 DAH TAK DE..SEDEY..

    ReplyDelete
  9. mae tul x jenguk dapur kak gerau ni...

    ape die yg kak gerau maksudkan 'kat sebelah kiri atas' kat ayam kurmak tu yea? puas anirun carik tapi xde per2pun...

    p/s baik tol mak ayah kak gerau kan...manusia dan hewan x dianaktirikan...hewan pun makhluk Allah gak tuh...ekeke

    ReplyDelete
  10. dZhana: Mungkin jugak.

    datin el: jangan sedey. Dah nak raya ni.

    anirun: memang lama pun awak tak hingat kita. semenjak ada abang pesona, tak nak dah jengah kita. ki ki kih.
    Cuba tengok betul-betul, tak de la hantu ke apa. Kaki ayam la. ha ha ha
    memang pun dia tak anak tirikan haiwan ngan manusia. masalahnya kita yang kecik hati, dia sayang haiwan daripada kak gerau . uwaa uwaa uwaa.

    ReplyDelete
  11. hehehe..sian kak gerau, jeles ngan anak kucing ruoanya...comel betul la anak kucing mak akak tu..saya pun geram nengoknya...dia tak nak jual ke anak kucing tu, kalau ayah saya tengok mesti dia duk usha2 ngan mak akak nak mintak sekor...hehehehe

    ReplyDelete
  12. adeh!!!bikin saspen je...habis saspen..gelak besor depan leptop...
    (nengok gambar mee siput tu baru teringat ada 2 peket kat dapur..dah berkurun dah..)puak2 kat sini bukannya gheti makan benda tu...

    ReplyDelete
  13. mak doyah: bapak awak pun suka ke anak kucing. kalau doyah tau ni mesti dia keryam ek.

    ibusinga: memang pun. Tak de ghetinya dia orang makan mee siput. tengok pun dia pelik.

    ReplyDelete
  14. haah, doyah kernyam dulu kucing tu, mula2 mesti dia tarik ekor, lama2 dia cium, lepas tu hidung dia ada kat hidung kucing je sepanjang masa..sebab tu la tak boleh bela kucing...

    ReplyDelete
  15. laaa..mati2 kite ingat pilih kasih ngan cucu2 lain.ropenye ngn anak kucing haha

    ReplyDelete
  16. hahahahah giler lawak ..berebut kaseh ngan miaw :-P

    ReplyDelete
  17. mak doyah: dah kata dah.

    damiqula: iya la, geram bebenor.

    jiejah: meroyan kita, tau.

    ReplyDelete
  18. Anonymous4/11/09

    молодежное видео http://free-3x.com/ порно пьяных малолеток free-3x.com/ девушку выебали в школе фото [url=http://free-3x.com/]free-3x.com[/url]

    ReplyDelete
  19. Anonymous12/11/09

    очень маленькие девочки порно http://free-3x.com/ порно скачать молоденькие друзья сайта free-3x.com/ порно онлайн видео школьники [url=http://free-3x.com/]free-3x.com[/url]

    ReplyDelete
  20. Anonymous31/12/09

    Eindeutig, die ausgezeichnete Mitteilung viagra rezeptfrei levitra bestellen [url=http//t7-isis.org]viagra rezeptfrei[/url]

    ReplyDelete
  21. Anonymous9/1/10

    Este topic es simplemente incomparable:) Me es interesante. http://nuevascarreras.com/cialis/ cialis precios Hai appena visitato una splendida idea [url=http://nuevascarreras.com/category/cialis-generico/ ]cialis 20 [/url]

    ReplyDelete
  22. Anonymous10/1/10

    la respuesta Competente, de una manera seductora... [url=http://csalamanca.com/comprar-viagra-generico/ ]la viagra de jose luis [/url] Donde puedo encontrarlo? http://csalamanca.com/comprar-viagra-generico/ comprar viagra en andorra

    ReplyDelete
  23. Anonymous15/1/10

    просмотр сейчас порно ролика
    семейные секс оргии
    порно 80
    татьяна иванова секс
    секс новобрачных

    ReplyDelete
  24. Anonymous14/3/10

    In my opinion you are not right. Let's discuss it. Write to me in PM, we will communicate.

    ReplyDelete
  25. Anonymous30/12/12

    [url=http://ebiteua.com/forum69-prostitutki-uzhgoroda-i-oblasti.html]Prostitutki Uzhgoroda[/url]

    ReplyDelete