Pages

Monday, January 25, 2010

Haruskah Aku Dengar???

Hari tu, gerau ke klinik. Sebab nak check darah gemuruh tinggi. Lepas check, darah level komtar aje ,tak le setinggi KLCC. Bila check BP, terhingatlah gerau pada suatu hari, 2 tahun yang lalu.
Kak gerau ke klinik berdekatan rumah. Saje nak check dara darah.

Di Klinik

Maka, Dr pun menge check lah tekanan darah gerau. 130/80. Normal lah kan. Tetapi, tetiba...tetiba... Dr tanya.
"Kenapa awak muda-muda ...(er muda ke?) dah ada darah tinggi?
"Entah lah Dr, start ter mengandung anak pertama, terus darah meninggi" kata kak gerau.
" Awak tak jaga makan ni," katanya tegas.
" Biasalah dr, niat nak jaga, tapi tinggal niat aje," kata kak gerau.

" Awak selalu makan piza? katanya.


" Tak lah selalu dr... bila mengidam makanlah," kata kak gerau.

"Pasta? tanyanya lagi.


"Aada lah tapi tak le selalu gak," kata kak gerau. Kalu amik Bacaan BP  harus 140/85 sekarang ni.
 
 " Makanan-makanan Western?" tanyanya  bertalu-talu. Serius ko. Takut aku.
" Tak le hari-hari dr," jawab gerau menahan diri.Syahdu, pilu, dituduh begitu.
 
" Semua-semua tu jangan makan. Nasi goreng, benda-benda goreng jangan amik. Bila badan dah naik, darah awak naik. Awak kena kuruskan badan. Selalu ekcercies. Jongang Joging selalu. Diet, " ceritanya persis juara pertandingan bercerita.

" Biasalah dr, selalu sangat saya nak diet, tapi selalu kantoi, " kata kak gerau selambak, selamber.
" Eh, tak boleh! Nak diet kena disiplin, tahan makan, mesti boleh kurus,"" katanya sungguh-sungguh.

Tengah Dr tu, memberi penjelasan lagi, kak gerau pandang  Dr tu dari hujung jari hingga ke lengan. Dalam hati cakap, Senangnya ko cakap. Aku tengok, jari ngan lengan ko sama besor sebalak ngan aku.
Tetiba dia bangun. Kutenung punggungnya. Ada banyak kelebihan pada punggungnya berbanding aku. Ramai anaknya ni, kataku di dalam hati.

Kupandang  mukanya yang kembang semangkuk. Aku lihat, ada persamaan di situ. Dengan Aku.

Tetiba... terngiang-ngiang di telingaku, katanya tadi.
" Eh, tak boleh, nak diet kena disiplin, tahan makan, mesti boleh kurus,"

Boleh kah aku percaya? Haruskah aku dengar katanya?

Tapi...akan kudengar katanya, Bukan kerana dia sesaiz ngan aku, Bukan kerana pinggangnya sepemeluk aku, tetapi kerana aku tahu, dia juga mungkin nak Kurus, macam aku. Tapi tak boleh. Macam Aku.

"Baik Dr, saya dengor kata Dr," kata ku sambil memandang mukanya. Ada keikhlasan di situ. Dan aku pun berlalu. Sayu pula nak tinggalkan Dr yang sama gumuk dengan aku itu.

Psst: Cakap senang, nak buat memang susah. Seminggu senam, seminggu tidak. Payah Tau. 2 hari Diet, 3 hari Tidak. Susah Tau. 

36 comments:

  1. pizza, pasta, western, goreng2an, lemak2an...boleh ke ditinggalkan? sekali x menjamah, terasa-rasa dianak tekak, inikan pula disisihkan terus. bolehkah gerau?? gerau boleh!!!!!

    ReplyDelete
  2. a'ah kan, selalunya dr mmg cam g2, nasihatkan org ker tapi diri sendiri azab...

    mcm dr kulit, diri sendiri, kulit dh mcm hapa dh, tapi dok nasihat customer jaga kulit bagai camner...

    PS: trliur tgk western food ngan pizza tu, mana bley tahan!

    ReplyDelete
  3. kak gerau.. makan lauk je.. kalu makan pizza, makan lauk atas pizza tu je.. hehehehe..

    ReplyDelete
  4. hehehe... agak agak doktor tuh baca tak entri kak gerau ni? hehehe

    ReplyDelete
  5. kihkihkihhhhhh....kalau ler doktor tu bc n3 akak gak ni, mau jd best pren pas ni!!! tp betullah kak, ckp nak kuruskan bdn tu mmg ler senang, nak buat sesuatu utk kuruskan bdn tu memang le susah. sy kat umah ni ada treadmill dlm bilik pulak tu, tp dok berabuk aje la. ntah2 bila nak pakai nanti, jammed terus agaknya!!

    ReplyDelete
  6. Salam Gerau...rindunya Akak pada gerau....tak payah lah nak kuruskan sangat....kalau setakat doktor tu punya saiz...mesti belum cecah obesiti....montok sikit2 tu..biasalah...asal Abang Badang sedap memandang....!Yang nak kurangkan tu....bacaan BP tu....makanlah jeruk2 Penang ke...kasi seimbang! Rasanya cam ni lagi senang kot!

    ReplyDelete
  7. hahahaha... lawak la akak neh! kita pong gtu gak, nak diet kunun! tp hangat2 t*** kerbau jerk! kikiki

    ReplyDelete
  8. ala kak Gerau oiii...doktor mmg cakap mcm tu, padahal dia sendiri pun bedal sume makanan mcm tu...sapa leh tahan oiiiii

    ReplyDelete
  9. kihkihkih...
    jap...klinik ni kat mana????!!!
    bukan kat jalan klang lama kan!!!

    ReplyDelete
  10. Ooooh Love and meals takleh dipisahkan! kekekeke! Ckp aje nak diet, but never happened! huhuhu :(

    Kak Gerau nak diet ker? kikiki all the best!

    ReplyDelete
  11. hahahhaa..kelako la akak ni..

    biasalah kak..sape kata diet ni senang kak...

    saya yang dah berkecimpung di dalam arena pendietan bertahun2..tapi kurusnya tak mencapai target pun..

    ReplyDelete
  12. jap jap jap...Nak gelak jap..Ada ada ajelah akak ni...

    Iyalah Kak..kadang² bkn tak usaha kan? tapi nak wat camneeeee....

    ReplyDelete
  13. Hahaha...

    dokter dokter...

    diet lite2 jer kak..just enjoy ur life!

    ReplyDelete
  14. haha lawak la..think positive je la yg doct.tu pun nk diet tp tak berjaya lg..
    BP ok lg tu.cuna doct tu syg kt akak suh beringat awal2..kita yg takde penyakit lg ni pun sebenarnye patut jaga makan.tp jgn la semua x leh sampai takde nikmat nak mkn.makan bskut kering je x dpt zat gak..pdi2 la cover..

    ReplyDelete
  15. lawak tul kak gerau ni..ketawa xsudah2 org kt sini :))

    ReplyDelete
  16. alaaa, gerau ni..kita baru kuarkan tepung nak wat pizza...tp x per, kata2 gerau x mematahkan semangat kita nk wat pizza...hahahhaa...nnti2 kita try diet eh! arini just eksesais tangan jek uli base pizza..hik2..

    psst! lenkali gerau kna ckp ngan dr tu..'meh ler kita sesama diet dr..hehh'

    ReplyDelete
  17. alahai gerau..baru nengok gambar yang gerau tunjok..udah tak tahan..rasa jam ni juga nak bekejor pi makan..akak juga cam tu..jaga makan jaga makan..kata dr..nak jaga cemana lagi pun tak tau..tapi darah tak tinggi pun..ulang pi klinik..2 minggu berenti..tak yah datang...katanya..kang bila kita rasa pening lagi..dr tengok umor..tanya history keluarga..ulang lagi 2 minggu..itu la kejenya..

    ReplyDelete
  18. hahaha...geli hati baca keluhan kak gerau ni...tersengeh sorang2..my girl tanya kenapa mama senyum?..hehehe

    ReplyDelete
  19. KAH KAH KAH...
    Aku lagi la susah nak dengor cakap doktor..DEGIL PESEN SEMACAM!!
    sebabnya??
    KAKAK AKU pun kerjanya jadi DOKTOR!!

    Penakut UBAT MACAM AKU YANG TAK DOKTOR nih!!!
    ha ha ha ha ha ha

    JOM kita gelak..

    ReplyDelete
  20. kahkahkah... yg baik2 kene dengar..

    ReplyDelete
  21. Assalammualaikummmm.... yuhuuuu.

    Azita: aha, boleh, boleh melantak je kak gerau ni.

    AzAz: Tu masalah besau kak gerau. Tengok dah berdebar, cam na nak diet. Betul kata hang...

    MLF: kalau cam tu, kita buat inti pizza jeeer. kan. Tapi itu kalau buat pizza sendiri. Kalau pi makan piza hut mana jalan makan topping dia jeeer.

    Ijan: Rumah dia tak de internet, kita dah tanya dah. ha ha ha

    ain: dr tu, memang sepesen sikit. Ada pernah kak gerau datang sakit perut, dia sibuk tanya inai di jariku. Tak de mananya tau...orang tengah sakit perut tanya inai beli mana.

    Wat...man: Kak, panjangnya nama akak laa ni... tergeliat tengkok nak baca. Kak, masalahnya, gerau sendiri yang dah tak larat tengok gerau... dah macam sikit lagi Naza Ria dah badan kita ni. ki ki ki.

    hana: set, set, cakap senang, buat payah kan kan.

    norma: Tu la, dia manusia gak...err gemuk gak, macam kak gerau. mesti dia tension masa nak nasihat orang supaya jaga makan kan? kesian dia. Kesian kita.

    Izat: Dak eh...Dr Klang lama tu, Cun melecun. Yang ni Pom pom pom cam kak gerau.

    Love: Kak gerau memang hari-hari nak diet. Nak jeer.

    Beattey: Dik, dik, lama betul awak berkecempung ek. Akak lagi lama dik oooiii.

    Sue: Tu laa, patutnya akak cakap ngan dr tu, usah lah risau dr, saya tahu, dr pun bermasalah sama ngan saya. Waaachaaa.

    TTMum: Lite, lite memang sebab tu kak gerau heavylight he he he.

    Dahlia: Akak paham dik. Patutnya akak peluk dia kan, sebab dia senasib ngan akak. he he he

    Azura: Baik-baik, kak gerau pun banyak sangat ketawa, tu yang tambah lagi berat. hangin banyak masuk. ha ha ha. Tengok, kita dah gelak.

    Jun: Yezzzza, keluarkan tepung tu.uli jangan tak uli. Eksesais tuuu. Betul betul.

    Erna: Ulang alik ke klinik pun eksesais tu. he he he.

    Ayu: Awak tak per dik, awak ayu, akak ??? dah tak ayu, tu kena diet. Kena dengor kata dr montel tu.

    Ashley: ha ha ha haa. gelak-gelak. Dr takut Ubat? Kita pun ada kenal Dr yang anak dia sangat takut Ubat. Ha ha ha.

    dZhana: Baik Cikgu, saya dengor kata dr, cikgu...

    ReplyDelete
  22. Salam Gerau..kalu Gerau nak kurus, bang badang pun kena kurus sama.. tak kalu haiyyoooh1

    ReplyDelete
  23. PIZA, PASTA, WESTERN, GORENG-GORENGAN, NASI sume tinggalkan..
    hehhee..
    so makan sayur je..
    tak pasal2 karangggg jadik rabit..ihiks..
    tapi mmg betul pun..cakap memang senang..nak nasihat org berdegang-degang..tapi nak buat?
    uhhhh..
    kalau dr tu bleh ikut ckp dia sendiri, perghh..kompem sebulan ja body dia dah mcm era pajira.
    kehkehkeh.
    kesimpulannya..walaupun org tuh doktor..bleh naishat mcm2..berpengetahuan tinggi, tapi dia pun sama jek cam kita kannn..
    hihihihihi....
    takpelah...karang kalau kak gerau dah kurus, pi klinik dia..pastu ckp,."dr, saya ikut ckp dr..dan saya dah kurus..Dr bila lagi??"
    ehek..

    ReplyDelete
  24. Anonymous26/1/10

    hahaahaaa
    wawawaaaa

    rsnyer dan nk dkt 1 dekad IMAN dgr kak gerau nak diet....huhuhu

    xpe la kak gerau...."kita serupaaaa"....serupe dlm melakukan kje yg x penah dibikinnyer...

    mula2 tu...fuh! brsmngat tol nk diet...x nk mkn nasi kunun...ganti ngn berger chat...bakar daging..tp klu cheese dier jek nk dkt 3 keping....lebih dr mkn nasi tuh! hehehe

    konklusinyer kan kak gerau...kalu la kak gerau jumpe doktor tu lagik...kata kat die cam ni lah...

    "doc, mak sy kt ms nga sihat ni la kite kne makan ape yg kite nak...nanti kalu da sakit...satu pon x leh mkn....ilang satu nikmat taw"...

    huhu~doc tu akn angguk2 pale punyer...hehhhehe

    p/s layannnn jek la si IMAN yg nga 'mengong' nih yek....mengong sbb x cukup tido....huhu

    ReplyDelete
  25. gerau jgn gi wat sedut lemak udahleee...hi inilah mentality org zaman skrang..bila gemuk selalu;lah kita dikaitkan dgn penyakit..ingat org krus tak sakit ke? ade sorang kenalan mokwo, teramatlah kurusnye..rupa2nye dia ade cancer..ape pun bersederhanalah dlm semua perkara...hahahaha (tak tahan nak sambung gelak)

    ReplyDelete
  26. fikirkan boleh..pasti boleh

    ReplyDelete
  27. fikirkan boleh..pasti boleh

    ReplyDelete
  28. Salam semua,

    QJ:, ehhh,don wori my friend. I can handle it. he he he.

    Catz: Kannnnn. Alaa catz, kalau kak gerau makan sayur jer pun, kak gerau takkan jadi sekecik rabbit. Mungkin jadi sihat lah, tapi sebesar Long Neck...the dinosor.ha ha ha.

    Iman: Shyyyyyy.jangan cakap orang, errr tengok video korea heeh?

    Mokwonik: ha ha ha...kak gerau baru ingat nak sedut. Sedut lemak sum-sum lembu. sup gear box.ha ha ha. Harus jadi arwah kak gerau.

    Ieza: Kak gerau semua boleh...

    ReplyDelete
  29. Salam gerau,

    aha...darah tinggi ni tak kira org muda...lebih2 lagi kalau baka dah ada senang dia nak hinggap...nak numpang kasih gitu...hihi...

    piza satu...dah byk resipi yg nur tertinggal ni....western food tu sedap nampak.

    ReplyDelete
  30. Pesakit yang nakal....



    Hi..hi..hi....





    .....semua tu juga 'pebret' ckLah...sob...sob!

    ReplyDelete
  31. hehihehhehh kak gerau..kite ketinggalan ketapi ni tapi mmg geli ati ler..

    ReplyDelete
  32. salam kak gerau..nak tanya sikit ni..hari tu, how do u solve your problewm bila your newest post not updated on fellow bloggers blog list?>...now my turn pulak..dah update tapi either dia lambat keluar atau tak keluar langsung..and org2 tak nampak my latest post..
    dah clear cache.. pls help..

    ReplyDelete
  33. salam gerau,lama tak berjalan jalan rasa cam ketinggalan zaman pulak...tp gerau tetap gerau..mantap..caya la kelakor

    ReplyDelete
  34. Nuridah:Memang kan...anak sedara kak gerau, baru 11 tahun dah kena darah tinggi. Keturunan.

    Xiiinam: Kita bukan pesakit nakal ...tapi dah tahap pesakit nam jahanam.he he he.

    Mummyseri: Wahai cik Mummy yang berseri-seri. Gelak, jangan tak gelak.

    Ayu: Sebenornya kak gerau pun tak berapa nak pasti cam mana boleh settle. Kak gerau pi tengok kat setting balik. godeh-godeh boleh lak. Kesian awak.

    Ummi: Iya lah, awak tak selalu singgah sebab kita masak tak sedap heh??? nanti kita masak sedap-sedap awak singgah selalu ya.

    ReplyDelete
  35. hikhikhik..Dr klinik mana tu kak gerau? kelako la...

    ReplyDelete
  36. salam..
    ziarah & knal..nak pecah perut baca N3..mcm pepatah ckp lah tepuk air kat dulang tpercik muka sdr..sy pon sama...azam nak diet..x tau brape lama dah..tapi bila g pasar malam-x cukup tangan bimbit..hihihi.1 lagi..pantang..pantang jumpa-kompem bedal..

    ReplyDelete