Pages

Thursday, January 21, 2010

Sesiapa ada tiger balm???

Bulan ini, poketku agak parah. Tengah-tengah bulan gerhana, mesin rumput basuh ku rosak pula . Kalau di on kan, dia ok la. Lepas air dah penuh. Dia dok Vogue pula. Ku tekan spin...Hapah. Ku tekan drain...Hapah. Sapa nak menimba air tu keluar??Aku jugak. Takkan nak dibiarkan terendam terperam. Kalau diperam bertukar telur masin best lah jugak.

Zasss $$$$ . Demammm ...

Ini petanda kalau masak tak yah guna minyak. Ikan bilis tak yah letak banyak. Save n Safe.

Lat seminggu, tengah lap-lap mesin basuh yang masih ada bau kedai,..

" Ma tau?" katanya mesra.Tetiba jeeer. Hidungku sudah berbau, bakal ada yang tak kena.
" Mana tau?" tanya kak gerau cuba bergurau .Menakutkan.
" Tadi kemas kabinet, saja-saje tengok .Check road tax keta kebal ma . Dah mati laa. sebulan dah," terangnya. Telus dan tawaduk.
" Haaaa???? " tetiba suaraku bertukar garau.

Zassss $$$ . Demamm.


Ini petanda telur dadar jeer kan ku belasah.

2 hari kemudian. Dua hari jeer. Tak lama.

" Tadi, masa amik road tax, bawak keta ma..." oh, dia sudah memulakan bicara.
" Ok!" kata kak gerau ayu... (Poooorah)
" Panaslah. Aircon rosak. Bahaya kalau hujan , aircon rosak," ceramahnya bagai Ustad Akhil Hayy, Wahsini, Wah sana penuh istiqamah.

"Air con Coon coonnn  pulak lak lak lak lak!!!!!jeritan kak gerau bergema seluruh alam.
$$$$  Demammmmmmm...

Jeritan kak gerau dia tak endah. Baginya kalau bini dah disampuk jin tanah, nak dibuat apa pun payah. Baik dia blahh.

2 minggu kemudian. Baru hendak kukumpulkan tin kosong kubuat jual,,,,

...Demam pun hampir kebah. Dah berani mentekedarah ikan . Bajet dah up laaa.
 
Ikan selar kuning kecitttt.Sampai ke tulangnya ku kunyah.

Pssst: Mood nak amik gambor pun dah membuah. Setelah ku snap, snap...kulihat imej di kamera berbalam-balam.  Adakah.... Adakah????? Tetiba jer aku rasa nak demam.
Sesiapa ada tiger balm?

23 comments:

  1. lambat benau gaji masuk bulan 1 ni yek? berchenta menunggu.. akak, rupa bendi akak tu sedap tu.. kalu cicah ngan sambal belacan, semangkuk bendi tu saya punye je, tak yah makan nasik... uuuu sedapppp!!!

    ReplyDelete
  2. wahahaha....gerau, patut ar smpai kat s.alam ni bergegar suara..ingat sape lah yg menjerit ghupernya gerau..heheh. tp kan gerau..lauk2 tu mmg sedap tau...walau murah n simple...tambah ikan masin n sambal sket....mau tambah nasik..eh, nk jimat...x yah lah tambah lauk..kang beras plak nk kena beli lebih..ekekke

    ReplyDelete
  3. hihihiii....ni n3 global ni kak gerau!! semua org mengalami benda yg sama. yg tensen tu, bedebuk semua masalah dtg sekali gus!!mcm tak reti nk amik turn pulak. tp kan kakkkkkk, lauk2 akak tu mmg ler mengancam, lg2 ikan goreng selar tu!! akan ku kunyah sampai ke tulang gak!!hehe

    ReplyDelete
  4. Itulah masalah hidup ye kak...matipun lg masalah....so redha je la...walau ape pun lauk2 akak tu sedap!!! ikn selar tu mmg ranggup d mkn smpai ke tulang! bendi pun sukeee...tp xleh mkn selalu laaa..

    ReplyDelete
  5. mmg lumrah idupkan kak,selalunya kalau 1 sakit pastu akan meleret ke lain,dah lamaaaa tak makan ikan selar goreng garing

    ReplyDelete
  6. gerau, saya ada minyak angin, minyak urat, tiger balm dan segala mak nenek. Nak? Caling calling, saya antor ye.... heheheheh cabuttttt

    ReplyDelete
  7. sabo kak..sabooo...

    Dugaan tu....

    tapi lauk2 tu enak belaka ditambah lak ngan sambal belacan..

    ReplyDelete
  8. alahai kesiannya.. meh sini tiger balm tarak tp gamat balm ada.. boleh aje kan..kalau nk air 100+ pun boleh, ada stok sebotol ni incase kalau badan rasa nk demam. cepat sket kebah demam tu hehehe

    ReplyDelete
  9. takpe...
    dah 22 hb dah....
    sikkiiiiit lagi hujung bulan...
    rambut abg badang ada ala2 Akil Hayyy tak masa dia cakap tu??

    ReplyDelete
  10. Tiger balm..? Ada-ada, tapi kita buat sistem barter yaaa....Saya anto tiger balm, akak bagi sayur bendi tu..Sedap ni buat mkn ngan sambal belacan...Tapi tak sampai hati gak nak ambik...Takpe² tiger balm tu kira free jelah....

    ReplyDelete
  11. salam gerau..hemmmm org gomen dah nak dapat gaji dah..org swasta lambat lagi..
    skrg ni duit macam air..walau camna simpan dalam peti b esi pun dia nak keluar jugak..

    ReplyDelete
  12. Anonymous21/1/10

    hahahahaha

    patut la lame benar Iman tunggu citer bru x kuar2....ini ghuper masalah poblemnyer....huhu

    saba saba saba yek kak gerau...tp tu la hakikatnya...bak pepatah "sudey jatuh ditimpa tanggo"....pe2 pon raso eh kak gerau 'maintain'.....makannnnn!..hehhehe

    mesin basuh da okeh, road-tax da renew, air-corn da okeh....yg digi camera tu x po lah....biar kan la dulu...bukannye kak gerau nak tangkap gamba tiap2 ari....x pon, pinjam jap hset bru si 'anak dara' tuh...

    ngeh ngeh ngeh

    p/s...psssst, nk sket telor dadar tu bule?....nmpk sedaaaapp yo! lapa pulak pewut sey nih! huhu

    ReplyDelete
  13. Tak payah tiger balm...



    meh cklah jampi tengok...



    Puh kanan...puh kiri...



    Memang sahlah Incek Badang...kena sampuk jin tanah makwe ekau ni...hi..hi..

    ReplyDelete
  14. hahaha... kelakau... tiger balm dh x jln dh, kena mkn ubat chap kaki tiga huhuhu

    ReplyDelete
  15. Salam semua, adik-adik n kakak-kakak, n sapa-sapa yang di bawah.

    MLF: awak suka bendi heh? Ya laaa. lama sangat ek. Kak gerau sebelum dapat gaji kak gerau, kak gerau pulun gaji bang badang dulu. ki ki ki.

    Jun: Dengor heh? Sukanya! berjaya menggegarkan alam. Ha ha hah. Beras beli yang paling murah laa. Yang 100% hancur. ki ki ki.

    Ain: Kan ain kan. Kak gerau pun suka makan. Goreng rangup semua bahagian kak gerau makan. Kepalanya pun sodap kan.

    E-na: hgeh ngeh ngeh....errr tapi kenapa tak leh makan selalu bendi?

    Chik MI: belilah mi, pi cari, best. kalau masak asam rebus pun sodap. letak nenas plak. Pergggghhh. Boleh hirup sebaldi.

    Hazila:Ooooo, banyak minyak. Minyak unta ada??? Kejooorrrrr.

    Beattey: yee la dik. lagi sedap kalau makan kat umah baru kannn. he heh hehe. Tengok umah awak, cantiknyaaa. Kat sg Pencala atas bukit yaaa. Kelassss.

    DrSinga: Ha ha hah ha. Mana awak tau. Ada laaa, Tapi kita sepitkan dengan penyepit rambut warna hitam. Kekadang rimas lak...ha ha ha. Tak de maknanya. Tak rela ahkak...

    K.Nor: Mana cukup kak nor. Kalau ini punya jenis demam, harus lumurnya sekawah minyak pun susah kebah. errr kalau makan nasi pataya mungkin boleh kebah cepat. ngeh ngeh ngeh.

    Sue: Ooooo, Sue, baiknya hatii. Toceh toceh. Kalau tukar ngan ikan bilis tak boleh?

    Kak Ina:Pssst, kak, peti besar umah akak besar tak. Kita sebesar kotak mancis jeer...jangan cakap orang tau, dalam peti besi tu boleh letak 2 keping duit 20 sen jeeer.

    Anirun: banyaklah ngeh ngeh ngeh kau. Na,, iya la na,,kita punya kamera macam nak nazak. Tapi kannn, kita rasa kita nak pinjam ngan kamera orang yang baru beli tuuu, alah, yang warna sileber tu. Cun gak. Boleh?

    Xiinam: eeerrr pengerasnya berapa? eerrr boleh utang tak Tok?? Tok, tok, agak-agak laaa, bila agaknya saya boleh dapat duit banyak,,, saya nak beli oven baru lak.

    Sewcut: Heh, mana awak tau ada ubat kaki tiga? Atuk kak gerau aje ada ubat tu tau. he he he. Salam kenal dari kak gerau.

    ReplyDelete
  16. lauk tu lah yg patut kita makan utk jaga kesihatan dan juga pokettt.....
    Gerau, pokok kesidang ada dijual kat sg buluh.Ada rm 5, 10, 25, beratus hinggit....

    ReplyDelete
  17. gerau..unik nama tuh!! iLikeee ;))
    mekasih tinjau umah nekpp yerkk..
    tiger balm???
    nekpp suke yu yee oil!! ekeke..
    lauk pauk tuh sesuaiii gan org2 yg nak berd**t mcm saya!! ngeh3x..

    ReplyDelete
  18. ciannya kak, umi dgr pun nak demam gak ni. umi lak tgk tv dah dok main kenyit2 tu huhuhuhu

    ReplyDelete
  19. Uish, entri berangin ni... kena masuk sengap2 tak buleh ketuk pintu. hehehe.... kite kt sini pon 'kemarau' gak kak gerau. takde pulak raya cina nk mintak gaji awal.hehehe

    ReplyDelete
  20. Ooo....

    Tie pun gitu gak, tahun ni. Sesak sikit. Semua ada tuition, belanja sekolah bertambah...err.. elaun tak naik, barang dapur naik, hu hu...

    Lepas ni menu dapur kena catu laa.. masak macam gerau tu.

    ReplyDelete
  21. kesian kak gerau..mcm2 mslh..gaji masuk nt hilang la tu.hah2x

    ReplyDelete
  22. hehe bese la tu kak gerau hujung2 bulan camni.time org sesak time tu laaaa deee je mende nak kene pakai duit

    ReplyDelete
  23. Salam windu kak gerau! alahaiii sedapnyer sume2 yg ada tuuuuu... akak sihat ke kak? lama tak singgah sini kita kekalutan sikit sebelum ni hihihi..skrg dah ok seket nii cuma kelam kabut jer kat umah ni pulaknyer :D

    ReplyDelete