Pages

Saturday, November 21, 2009

Ayoo Yoo Tambi

Pergi pasar malam. Waktu robeh (kata orang nogori). Dalam samar-samar bulan. Dalam gerai satu Thambi hensom. Nampak ada sorang aci aci bukak pintu tengah pilih satu benda. Hitam, panjang-panjang. Kurus ada gemok ada. Pandang muka aci. Aci sudah senyum. Va vaa vaa. Kak gerau pun senyum. Mesra gitew.

Aci timbang. Aci bayar RM 4.50. Kak gerau panggil Bang Badang suruh pilih. BB pilih yang panjang-panjang. Lebih banyak daripada yang pendek. Siap pilih.
Kak gerau timbang.
Tambi:  RM10
Kak gerau: Ayooo yooo Tambi. Apa pasal mahal? Kenapa itu aci punya murah? (tetiba je, rasa macam tambi tu pilih kasih)
Tambi: Akak punya banyak. 5 kilo.
Kak gerau: Satu kilo berapa? (dah timbang baru tanya.memang bengong)
Tambi: Sekilo 2 ringgit.
Kak gerau: Ooooooo. Ok.


Yang panjang tu macam Piala Anugerah Sri Angkasa  ek?
 
 Rebus, makan ngan sambal tumis ngan ikan kering sepat. Perggghhhh. Sedap, endak-endaknya waktu musim salji hujan ni.

Psst: Dannn sampai hari ni, ubi kayu tu ada lagi. Banyak benor belinya. Ingat esok nak buat talam ubi. Ingat  jeer laa. Tapi rasanya mesti tak buat  ingat  lah. he he he

35 comments:

  1. salam kenal kembali....kalau kat sarawak..ubi kayu di panggil...bandung..sedaptu minum dgn air kopi panas2....:)

    ReplyDelete
  2. peh...kena lak dengan 434 panas...
    (5 kilo......mau 2 minggu makan ubi rebus tiap2 petang tu...)

    ReplyDelete
  3. cicah gulo yo pun sodap tu kan?

    ReplyDelete
  4. TC: Oooo, bandung heh? maknanya kat bandung indonesia tu, maknanya ubi kayu la ek.

    IB: yesszzz. 434 memang lawan dia. ki ki ki, memang betul pun. sampai hari ni ada lagi. he he he.

    Tijah; Terima kasih la, tijah sudi singgah sini. Sodap tijah, sodap.

    ReplyDelete
  5. salam...ayo yo..manyak cedap ooo tu ubi kayu..lama tak rebus ubi..lepas ni mission nak cari ibu..nak cari ubi..nak cari ubi...

    ReplyDelete
  6. aduhhhhhhh!!!! sedap nye.. apsal tak buat sambal belacan kaw kaw? hehehe.. itupun dah heaven eh...

    ReplyDelete
  7. perrghhhh...sedapnya ubi kayu makan ngan sambal tumis, leh berasap telinga woo...

    kak gerau punye ubi 'hitam panjang2yek..? bukannya 'dark-chocolate' ker?...atau yg itam panjg2 tu khas tok si aci RM4.50 tuh...huhu~

    p/s huhu~beli banyak...tp bile timbang nak komplen nape mahal plak..??laien la klu amik 3-4 batang yo!

    ReplyDelete
  8. sedap tu kak gerau..menu di musim hujan

    ReplyDelete
  9. dah tau hangin watper pelantak ubi sampai berkilo2....lebih syok makan pulut derian, buleh hangat2kan badan musim2 snow ini...

    ingat tu.. beza antara hangin ngan hangat taw! paham dok?

    ReplyDelete
  10. musim2 hujan sejuk dingin kalbu salju ni memang sedap makan ubi macam tu. Tetiba teringat lak kat kampung halaman, aduhh tak sabarnya nak balik kampung lusaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa,

    ReplyDelete
  11. nakkkkkkkkkkkkkkk!!!! sedapnya mkn ubi rebus cicah ikan masin ngan sambal tumis!!!! terliur dah ni...terliurrrr!!!!!

    ReplyDelete
  12. ayo yoo cik gerau.. yitu ubi baanyak kasi kluar yitu angin.. tapi saya baanyak suka.. saya ingat lain taon, saya mau billi jugak..

    ReplyDelete
  13. gerau,kalau jd buat talam ubi tu hantar la dua tiga keping kat rumah k.nor ya.. :)

    ReplyDelete
  14. kak ina kl: ki ki ki, nak cari ubi, nak cari ubi.

    MLF: memang heaven daaa.Kalau sambal belacan kaw kaw, tak bangun-bangun pulak dari kerusi.

    Iman: Yo laa. Awat asyik tukar nama jeer. Macam artis lak.

    Dahlia: Memang, cam kata ibusinga. Kalau dapat kopi o lagi best.

    QJ: tau, tau, hangin, hangat, lain. Tapi ubi hangin berbom, pulut hangin melayang. Bisa badan kalu makan pulut tuu.

    CikguZam:Sukanya nak balik kampung. Banjir dak kampung cikgu. kalu banjir, tak jumpa ubi pulak.

    ain: best kann ain kan kan. Best ain. Pi beli. Bila makan, cari yang lembik-lembik tu, aduh, sedapnyer.

    CikLiz: Apa pasal mau tunggu lain taun. Ini taun juga beli la. ki ki ki

    Kak Nor: Kak Nor, kita dah buat dah, tapi rupanyeer buruk bebenor. Tension. Nuntut ilmu tak habis dari kak nor ni. Kak nor buat cantik jeer.

    ReplyDelete
  15. akaaaaak, laparnya pepagi nengok ubi rebus ni..

    aarrgh , laaapooor, sini pun tengah turun salji

    ReplyDelete
  16. Mak datukk.. sampai 5 kilo beli ubi kayu? lepas ni buat talam ubi kak gerau boleh bukak gerai tepi tambi tu lah pulak.hehehe
    Psst, tp sejuk2 memang best makan ubi kayu nie. pekena ngan air kopi o panassss.. huh.berasap :D

    ReplyDelete
  17. lor kakk..saja2 jek pilih yg panjang n beso2 ekkk...hehee...
    yg aci tu pilih yg kecik kot kak..ekeke...

    ReplyDelete
  18. sedappp.. pekene air kopi o pulak tuh.. mkn time banjir... nostalgia dolu2..

    ReplyDelete
  19. wah..sedapnyaaaa..
    meleleh air liur ni..
    ubinya nampak mablesh beno..
    dgn sambal dan ikan masin..
    aaa..fitam mak ni.

    ReplyDelete
  20. lama gila dah rasanya saya tak makan Ubi macam tuh..berkurun lama..ku rahsiakan..cinta ku pada mu..(lagu mamat exist zaman dia kecik)

    ReplyDelete
  21. Salam kak gerau!!! amboiiii manyaknyer borong ubi! jeles kita taww kat sini ada ubi tp kita tak jumpa2 lagi pun org jual ubi kita pun tak tahu dia org ni jual kat mana ntah! sedapnyerrrrrr ubi rebus mkn dgn sambal tumis ada okan masin uuuwwaaaaaaa!!! leh nangis mcm ni huhuhu

    ReplyDelete
  22. sedapnyerrrrrrrrrr...meleleh air liur............

    ReplyDelete
  23. ayoyo...aci!! itu abi kayu, makan dengan itu ikan masin kalu, campur itu sambal kalu, atau ka makan dengan kelapa campur gula itu kalu...ayoyo...memang sedap! itu kalu, bapa ka, ibu mertua ka. lalu belakang kalu...memang tada nampak punya!

    ReplyDelete
  24. Agak agak boleh jemput kita?
    Merasa sama sama?
    he he

    ReplyDelete
  25. salam eiduladha buat kak gerau dan keluarga. Selamat bergembira bersama keluarga ya

    ReplyDelete
  26. Kak gerau,suspenda je la.... ingat apa la aci tarik. Panjang pendek. Selamat Hari Raya Qurban buat kak gerau sekeluarga.

    ReplyDelete
  27. salam, kak gerau..(akak ke?)..
    sekali ayu lebih kurang umurnya..
    tak berkorban tahun ni?..hehe..
    Anyway, ayu nak ucapkan Selamt Hari raya Aidil adha buat Kak Gerau sekeluarga ya.

    ReplyDelete
  28. Salam semua, kak gerau, sangatlah sibuk minggu ini. baru nak tulis balik komen. Soriii haaa. he he he.

    hantumakan: lebat tak salji kat sana?

    adikblog: kat sana ada jual ubi kayu? ubi kentang tak main haaa.

    HaSue:agaknyeer kot. Dah malam.Gelap. tak nampak aci tu pilih yang mana.

    dZhana: Mesti masa tu duduk mencangkung sambil ttengok air tak surut-surut ek.

    catz: tak balik kampung keee dik oooi? cari kopi 434. beli ubi 3 kilo rebus nooo..

    @zim: hai Zim, tengok ubi ko boleh jiwang? akak ingat lagu OOO ibu jeer. he he he.

    ija: ija, ija, kadang-kadang kat kedai basikal ada jual ubi. cuba awak tengok kat kedai basikal.ki ki ki. Kenapa dia orang sembunyi-sembunyi jual ubi? Ubi seludup dari malaysia ke? he he he

    Mak doyah: Siaannnyeer. Umah dah dapat? kalo belum dapat umah, pi cari ubi dulu.Lepas tu mesti dapat cari umah.

    ReplyDelete
  29. Azita: Apa pasal itu semua sudah tada nampak. Semua lampu sudah blackout ka?

    ashley:Agak-agak dalam 1/2 jam boleh sampai? Sebab lepas setengah jam ubi sudah habis looo. ki ki ki

    cikguZam: tak balik lagi cikgu? balik cepat nanti banjir cam na?Selamat idul adha untuk cikgu dan semua.

    hazila: gelap, tak nampak. Hazila, akak pun ucapkan selamat hari raya. masak apa raya?

    Ayu: hentam aje la ayu, kak boleh, tak kak pun boleh. Janji ada nama. he he he. Selamat hari raya.

    ReplyDelete
  30. Kja sgt jeles dgn org yg mkn ubi kayu tp tak membawa mudharat pd kesihatannya..

    Nampak sgt2 sedapppp!!!

    ReplyDelete
  31. Salam kak Gerau,

    Salam aidiladha...hai ubi tu sedap kalo digoreng atau direbus...yummy gitu.

    ReplyDelete
  32. memang hujan-hujan sesuai benor resipi ubi kayu tu.

    ReplyDelete
  33. Selamat riraya.. :-)
    Makan ubi sebab pakat dgn QJ ke? Sehati sejiwa??

    ReplyDelete
  34. kak ja: hangin memang kak ja. Tapi syiok punya pasal dah tak hingat dah. saya kalau ubi ok lagi. Tapi kalau petai, atau pulut memang hangin merana.

    nurida: Walaikumsalam. lepat ubi pun sodap.

    Dr Sam: Goreng ikan kering dr. baunya pun dah tak tahan.

    somuffin: eh, QJ pun rebus ubi kayu eh? nanti kita pi jengah umah dia lak.

    ReplyDelete
  35. ayo yoo thambii...bila mau tukar itu tajuk?
    banyak lama sudah mariii....
    mata mau blackout appa...

    ReplyDelete