Pages

Monday, November 30, 2009

Ubat Meracau Malam

Terhingin sangat makan nasi Arab. Kat Kota Damansara ni, satu makanan arab pun tak de. Yang ada roti Arab yang sebesor pelempang pak arab tu ajeer. Lawannya kuah dalca cair mair. Ape kebendanya tu?
"Nak nasi Arab! Nak nasi Arab!

Selagi tak dapat, malam-malam jeer meracau-racau. Lat 2 hari, bang badang bawak balik 2 plastik putih besooor. Masuk je pintu umah , baunya emmmmmm.

"Nah, beryani arab. Masa lalu kat seksyen 7 shah alam, alih-alih je nampak restoran arab.Restoran pesen bersila macam masa nak pegi Madinah tu. Mana datangnya pun tak tau. Tetiba je ada."

Beryani Arab?
Ada beryani kambing ngan ayam. Tapi yang kambing entah mana gambornya.



Cilinya pedas berdesing. Tapi...macam biasa la. Kalau dah nama arab, mesti banyak nasinya. Kambingnya pun banyak.


Makanan arab pesennya memang kering-kering. Bukan macam beryani johor yang banyak kuah. Orang Melayu, biasa la, the very the suka kuah. Kalau yang meladung lagi sedap makan ek.

 
Tapi... kenapa nasinya ketot-ketot. Kat Rawsha punya panjang-panjang, besor-besor.

"Makan je laa. Rawsha kat Arab, Ampang. Jauh"

 
 Boleh laaa. Buat ubat berhenti meracau malam.

 
Jeruk sayurnya.

 

 
 Jumpa macam-macam bijik dalam nasik ni. Soo hoon tanya. Ini mata kambing ke mama? Aduhai, kesian anak ambo.

 

Psst: Nak pi restoran arab kat putrajaya tempat KOG tayang-tayang kat kita, jauh lak. Kat Shah Alam pun jadik laaa. Akak pasrah.

19 comments:

  1. Gerau, saper nak jawab.. Meracau malam dah berjangkit kat sini..
    (tiap minggu lalu sipi2 kat Sec 7 tu tapi kat mana ezekli restoran tu?)

    ReplyDelete
  2. he he he. Kak gerau tanya bang badang, katanya kat bangunan Worldwide. Entah mananya.Kak gerau tak pernah pi. Kalau pi pun pi sekolah anak kat situ.

    ReplyDelete
  3. Kalau ngigau jalan gi dapur buat nasik arab best juga nih!!
    ha ha

    ReplyDelete
  4. Kiter sker mkn nasi briyani kering2... org melayu jer yg sker wat dalca lar...padahal bukannya dimakan sgt!

    nasib baek si soo hoon tu tak kata mende yg bulat2 itam tu kambing nyer kumbahan kan?

    nasib baek gak gerau cuma meracau malam2...kalu siang malam pagi ptg?
    er..papepon, tlg lah mintakkan alamat sebenor kat bang badang mu itew....

    ReplyDelete
  5. mesti sedap kan nasi arab ni, mcm nasi biryani pun ada nampaknyer..kalo meracau malam2 pastu rajin merayap, takpe lah..kalo malas tido jer lah ngan perut berbunyi..mcm haku ni...

    ReplyDelete
  6. mato kambing ke telor kambing tu??
    kihkihkih...

    ReplyDelete
  7. huhu~besanyer bekas nasi arab tuh ye! klu makan mesti kenyang dua ari, btul x kak gerau?..ngeee~

    sedap nmpak yg ayam cam madu tuh...atau memang ayam madu kak?

    p/s teringat nasi ayam roaster E&W kat R&R Tapah, x sah klu singgah sini tp x makan nasi ngan ayam nih...sedappp wooo! kak gerau penah makan x???

    ReplyDelete
  8. akak, kedai ni le yg kita pi ari tuh, hehe, rawsha kita tak pernah, yg dekat saja sebab senang.. :)

    ReplyDelete
  9. cikliz lagi pasrah nengok nasi beriyani tu tayangan umum cik gerau ni.. boleh meroyan malam nih!! kebetulan pulak cikliz mmg ke-arab2-an sket pasal cikliz tak suka makan nasi banjir.. hehehe..

    ReplyDelete
  10. fuyooo. cam bahaya jer nasik nihh utk jantong kita. hikhik

    ReplyDelete
  11. ashley: kalau mengigau boleh masak semua jenis makanan yang kita suka lagi best. Lepas tu siap kemas umah lagi syiok mengigau cam tu. Mesti bersih umah ek.

    QJ:Memang pun. Dalca tu buat banyak kerja jeer. Makannya idak pun kan. Alamatnya: Lot 3, Komplek anjung 7, jalan zirkon sekysen 7.

    noorma: boleh ke tidur perut bunyi. Tak bising ke nak tidur. ki ki ki.

    IBS:Macam dot dot kambing pun ada ek

    iman: mentang-mentang baru balik cameron. Saja je dengki kita ek.

    hantumakan: boleh lah buat lepas mengidam kan kan kan.

    CikLiz: Mesti hidung tercatuk macam arab ni.

    Tijah: tak de bahayanya jah. Lepas melantak, ko joging aje la keliling bandar Seromban tu. ki ki ki.

    ReplyDelete
  12. gerau,cikmanggis demam sejak raya korban ari tu..ari ni baru sihat..tak ada selera makan,mulut pun pahit,kaki sakit,badan sakit..tp bila nampak nasik pak arab ni..terbuka selera...nak minta bang aji beli ni!!

    ReplyDelete
  13. Aduii..tak tahan tgk nasi kak gerau nie.. nak meracau jugakkklaaaaa!!!
    psst, akak kite tukor alamat tau. ni alamat baru: http://blogresipi.com :)

    ReplyDelete
  14. wah..
    karang aku plak ni yg meracau2...
    iskkk..
    sedapnya tgkk..
    balik kang nak makannnn nihh...
    uii..terliur terus

    ReplyDelete
  15. hoh cenggane mata kambing kale gitu?kalo bhn buangan kambing adela gaye nye haha

    ReplyDelete
  16. nmpk sedap nasi arab tuh.. teringin la pulakk ni..

    ReplyDelete
  17. cikmanggis: Laa. ciannya cikmanggis. Demam sebab banyak tengok lembu kena sembelih kot. Minum ayor masak banyak-banyak. Cikmanggis seronok dok putrajaya senang nak pi makan makanan arab kan.

    adikblog: kita dah pi dah. Tengok awak tengah sibuk ngemas. Kita tak nak la kacau. Kita see n go je. he he he

    catz: beli ke masak. Mana tau. Terhingin punya pasal. Macam terhingin nak makan Sambal petai Wong Solo tuuuu.

    damiqula: biji bulat-bulat, kaler dah sama dah. ki ki ki

    dZhana: pi la makan.Makan panas-panas memang umphhh.

    ReplyDelete
  18. mak aaaiii....ni leh buat kak nab meracau jugak. kat kuantan x jumpa kedai jual nasi arab ni...dedulu ada, tapi dah tutup lak!! suka nasi briyani yg kering camni, dalca x ada pun takper, sebab kureng sikit!!

    ReplyDelete
  19. aduyaiiiiiiiiiii pecah perut haku baca blog ko ni kak..ademakkkkk adesss

    ReplyDelete