Pages

Friday, August 7, 2009

Ayam Golek ,Gerau Golek

Tiga hari lalu satu hapah pun gerau tak buat. Tengok kuali loya, tengok penyapu menyampah. Lain macam aje rasa. Kalau tak kuat iman sure dah cakap sorang-sorang. Balik rumah tergolek aje. Jalan 2, 3 langkah tergolek balik ke lantai. Sebiji rupa singa laut bersantai.

Tapi elok gak, masa golek-golek bersih jugak habuk kat lantai.Cuma tempat tak muat bergolek je ada habuk ,macam kat bawah gobok. Tengah bergolek rasa tak sedap hati pulak, sambil merangkak gerau capai periuk buat bubur.

Bubur lambuk. (zuhud je nampak)

Anak-anak gerau dengan bang badang sampai kebelai tunggu bubur ni. Tapi takkan nak makan bubur alat-alat. Bila tengok singa laut dah terdampar, dia pun dapat idea. Kejap hilang balik bawak benda yang sebiji macam yang tergolek-golek kat umah.

Ayam golek Silang Kaki.

Masa dia balik, gerau masih bergolek. Semua sebab internet. Hari ni tak lagi. Tapi, masih mood beli. Baru kebah mana boleh lasak-lasak masak. Nanti bentan. Kan Kenet kan? (dailog amran tompel - cerita apa lupa.sapa hingat?)

Rendang Udang Nogori Sombilan. Amek kau. Pijar sampai ke buah pinggang.

Sambal goreng jawa dengan ayam goreng berempah. Warm up raya. Tak sampai tahap raptai raya macam blogresepi ngan Kucingorengemok.

Psst: Jadi lee. Siapa lah aku. Hanya insan yang kaku, beku dan merapu. Tiba-tiba je diriku syahdu sebab raya tahun ni Balik Selangor Dulu. Waa aaa

Miskin kaya, tua muda, semua bergembira, Aku gerau hiba, lambat balik raya. (lagu raya ni, tau tak? Nyanyi lee, Kuat sikit biar jiran dengar)

9 comments:

  1. Manyaknye cili tuh. Buleh kena kanser usus kak gerau oii... ayam goreng berempah tue dia pakej skali ngan tongkeng (betol ke eja neh?)ke? hehehe.

    ReplyDelete
  2. cikblog:Hiss, janganlah nampak. buat-buat tak nampak udah lee. aha la, kak gerau pun tak nampak tongkeng tu. ha ha ha. betul ke tongkeng. ada orang panggil cenongkeng gak.

    ReplyDelete
  3. Agaknye sbb makan ayam golek tak...cik gerau jd tergolek-golek atau ada lg x dlm tuhh.....he..he

    ReplyDelete
  4. kak gerau... kemain lagi cik ayam tuh silang panggung lg kakinyer... wakakakaka... kak gerau tinggalkan kepak tuk kita taw!!!!... raya balik johor x!!!!... meh la kita wat jejak kasih!!!.. huhuhuhu

    ReplyDelete
  5. azmiezas: Memang ada lagi dalam ni. Ada lemak setimbun. kih kih kih.

    Ana: Dah lama kita tak guna silang panggung tu cik ana woi. Teringat kenangan silam.

    ReplyDelete
  6. sopan betul ayam golek tu ek..selalu orang jual kan terkangkang je kakinye..kak gerau macam Geemalai ke, baru lepas pantang??? heheheh

    ReplyDelete
  7. mak doyah: lebih kurang. pantang nampak, pantang lepe, pantang dicabar. ha ha ha.

    ReplyDelete
  8. fuhhh msti pedas seh udang tu yek..tp cam mleleh air liur tgk ...:D
    salam kenal

    ReplyDelete
  9. hi kak gerau, first time bace. nice blog. kemain lagi ayam golek itew...heee.

    Salam kenal ye...

    ReplyDelete